Policzalni

Image

Podstawowe dane:

Tytuł: Policzalni 
Twórca: Teatr Tańca Zawirowania i Teatr Rozbark 
Choreografia: Anna Piotrowska 
Reżyseria: Anna Piotrowska 
Wykonanie: Joanna Brodniak, Kamil Bończyk, Stanisław Bulder, Ewa Noras, Alexey Torgunakov, Katarzyna Zioło 
Produkcja: Bytomski Teatr Tańca i Ruchu Rozbark; Centrum Teatru i Tańca w Warszawie; Teatr Tańca Zawirowania; Fundacja Rozwoju Tańca_eferte 
Premiera: 25.09.2021 (Bytom) i 30.09.2021 (Warszawa) 
Czas trwania: 60 minut 

Opis spektaklu:

Liczby tworzą nas i nasze historie. Przychodzimy, jesteśmy i odchodzimy w liczbach. Statystycznie urealniamy w pędzie nasz byt. Świat liczb odkrywa absolutną eksplozję w teraźniejszości. Wyostrza powtarzalność, konstruuje rytuały codzienności.

Świat policzalnych otworzył zasadę i zrozumienie, że nie ma przeszłości, że nie można się cofnąć. Matematyka nie uznaje przeszłości. Brakuje przestrzeni na refleksję, ze względu na ciągły pęd. Liczby są tak pojemne, że poszerzają świat i maksymalizują codzienność.

Liczby, zbiory, ułamki, równania, energia i pęd ich policzalności. 4 strony świata, 2 plus 2, chrzest, komunia, ślub, wesele, pogrzeb, 4 kończyny, nr konta, stypa, 24 kręgi: szyjne, piersiowe, lędźwiowe, 32 zęby, pesel, 2 oczodoły, nr telefonu, 5 linii papilarnych … – ciągła analiza życia przez liczby. Ile to jest raz? Za – raz, raz, te-raz.

Policzalni stali się bohaterami przyszłości z przeszłości. Obecni w momencie performensu, a okryci nostalgią mojego spojrzenia. Porywacze, wyrywacze liczb schodzących do zera. Policzalność tworzy pewne napięcie w bohaterach, którzy ulegają bezwiednie presji czasu. Pielgrzymi celebrujący w dzienniku statystycznym, w globalnej energii bycia i doświadczania.

Dodatkowe informacje:

Spektakl stworzony w ramach współpracy Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu Rozbark pod dyrekcją artystyczną Anny Piotrowskiej i Teatru Tańca Zawirowania z Warszawy pod dyrekcją Elwiry Piorun i Włodzimierza Kaczkowskiego. Wspólnym celem było poszerzanie pola w wymianie działań i doświadczeń artystycznych, które mamy nadzieję przyniosą ciekawe rozwiązania. Projekt powstał w ramach programu produkcyjnego Centrum Teatru i Tańca w Warszawie.

Teatr Tańca Zawirowania reprezentują w spektaklu Ewa Noras i Stanisław Bulder, a Teatr Rozbark - Joanna Brodniak, Kamil Bończyk, Alexey Torgunakov i Katarzyna Zioło.

Za koncepcję, choreografię i reżyserię odpowiada Anna Piotrowska, związana obecnie z Teatrem Rozbark, która również działa w środowisku warszawskim, związana szczególnie w latach 1995-2012. Muzykę oryginalną do spektaklu stworzyła Aleksandra Piotrowska. Projekt Centrum Teatru i Tańca w Warszawie współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.

Pełne dane spektaklu:

"Policzalni" 
Teatr Tańca Zawirowania i Bytomski Teatr Tańca i Ruchu Rozbark (Teatr Rozbark) 
Koncepcja, choreografia i reżyseria: Anna Piotrowska 
Kreacja i wykonanie: Joanna Brodniak, Kamil Bończyk, Stanisław Bulder, Ewa Noras, Alexey Torgunakov, Katarzyna Zioło 
Muzyka: Aleksandra Piotrowska 
Asystent: Łukasz Szleszyński 
Kreacja przestrzeni, kostiumu i scenografii: Anna Piotrowska 
Realizacja światła: Dastin Greczyło, Krzysztof Soszka 
Realizacja dźwięku: Jakub Ritter 
Produkcja: Bytomski Teatr Tańca i Ruchu Rozbark; Centrum Teatru i Tańca w Warszawie; Teatr Tańca Zawirowania; Fundacja Rozwoju Tańca_eferte 
Współprodukcja: Fundacja Scena Współczesna 
Dyrektorzy Teatru Tańca Zawirowania: Elwira Piorun, Włodzimierz Kaczkowski 
Sesja fotograficzna: Aleksandra Staszczyk, Jola Staszczyk 
Grafika: anatan 
Premiera: 25.09.2021 (Bytom) i 30.09.2021 (Warszawa) 
Czas trwania: 60 minut 

materiał powstał na podstawie tekstu promocyjnego/tekstu organizatora

Dowiedz się więcej 

30.09.2021

Recenzja "Policzeni, odczłowieczeni"


Rzadko się zdarza, że dwa różne teatry tańca postanawiają stworzyć wspólny projekt. Trudności w komunikacji, problemy logistyczne, a choćby zwykła ludzka potrzeba bycia pierwszym, głównym, jedynym – może doprowadzić do klęski pomysłu. Nie tym razem jednak.

Czytaj całą recenzję: Policzeni, odczłowieczeni

30.09.2021

Recenzja: "Liczy się całe życie"


W Polsce człowiek bez nadanego numeru PESEL nie da rady niczego formalnie załatwić. Jest tak pozbawiony możliwości działania, że nie może podpisać umowy o pracę, nie zarejestruje samochodu, nie dostanie kredytu, ba – nie dostanie nawet dowodu. Formalnie PESEL zaświadcza silniej o życiu, niż akt urodzenia. Ten numer przyznawany raz na całe życie ma kluczowe znaczenie także po śmierci, bo spadkobierca nie odziedziczy bez uprzedniego przedstawienia specjalnego zaświadczenia z urzędu o przyznaniu takich a takich cyfr człowiekowi, którego już nie ma. Nie ma go w życiu, ale wciąż istnieje w systemie. Stąd PESEL można z pewnego punktu widzenia uznać za swoiste piętno, za znak, który gdyby mogli to wypaliliby nam na skórze, by z daleka wiedzieć kto jest kto. A tych, którzy go nie posiadają zepchnąć na margines, a najlepiej poza granicę.

Czytaj całą recenzję: Liczy się całe życie

30.09.2021

18.03.2022

Recenzja: "Historia niesiona na ramionach"

Premiera spektaklu „Policzalni” Anny Piotrowskiej odbyła się w trudnym humanitarnie okresie, gdy przez granicę polsko-białoruską docierali do nas uchodźcy wojenni z Jemenu czy Syrii, a Straż Graniczna stosując nielegalne push-backi wypychała „na linię granicy” zarówno dorosłych, jak i małe dzieci. To wtedy – z końcem września 2021 r. – wybuchła sprawa „dzieci z Michałowa”, które funkcjonariusze bezdusznie wywieźli do lasu… (...)

W równie trudnym momencie historycznym odbyły się kolejne pokazy wspólnej produkcji Teatru Rozbark z Bytomia i Teatru Tańca Zawirowania z Warszawy – to był już trzeci tydzień heroicznej obrony Ukrainy zaatakowanej zbrojnie przez Rosję, oraz moment, w którym do Polski uciekło już ponad 2 miliony uchodźców wojennych, głównie kobiet i dzieci.

Czytaj całą recenzję: Historia niesiona na ramionach