Podczas przedostatniego czerwcowego wieczoru XVIII Międzynarodowego Festiwalu Tańca Zawirowania 2022 (29.06) publiczność mogła zobaczyć spektakl włoskiego zespołu Art Garage. „Silence – Music of life” mógłby rozpocząć się od ciszy, jednak widzowie wchodzący długim korytarzem na scenę Malarnia w Teatrze Studio zaprzeczyła tytułowi spektaklu. Dwie tancerki już były na scenie, ale zanim zapadła cisza, to dźwięk trzeszczących krzeseł wybrzmiał jako wstęp do choreografii Emmy Cianchi.
Trwało jeszcze delikatne poruszenie na widowni, gdy jedna z tancerek zaczęła rozsypywać proszek na dwa ciała leżące na białym materiale wyznaczającym przestrzeń taneczną. Tancerki powoli zaczęły się wybudzać i poruszać. Warto tu zaznaczyć, że pięcioosobowy skład wykonawców (Maria Anzivino, Ginevra Cecere, Marcella Martusciello, Antonio Nicastro, Armando Rossi) ze względu na pozytywny wynik na COVID-19 został zmniejszony do samych kobiet.
Anzivino, Cecere i Martusciello zaczęły powoli rozpędzać ruch, a wraz z bardziej dynamicznymi krokami pył spadał lub unosił się z ich ciał. Lekki, biały proszek, którym były posypane uwidocznił się dzięki oświetleniu i tworzył ciekawy plastyczny obraz. A ciała łączyły się, przenikały, plątały ze sobą. Tancerki wyglądały, jakby stanowiły jedną bryłę, by za chwilę rozłączyć się i malować inne kształty poprzez taniec. Także biały materiał, na którym poruszały się performerki stanowił inspirujący obraz – przesuwał się, marszczył zmieniając swój wygląd, a nowo ułożone fałdy pięknie podkreślało światło. Na każdą większą zmianę faktury Włoszki natychmiast reagowały ruchem z intencją przywrócenia początkowego kształtu białej przestrzeni. A wraz z ich dynamicznym ruchem rozwijał się także dźwięk (za warstwę muzyczną odpowiedzialny był Dario Casillo).
Z czasem artystki zaczęły kolejno podchodzić do stolika z różnymi akcesoriami, gdzie stał również mikrofon. Tu zaczęły tworzyć nową warstwę dźwiękową poprzez przelewanie wody, zgniatanie plastikowej butelki, szeleszczenie torebki czy śpiew. Każda miała swoją solówkę do granej na żywo „melodii”, interpretując ją i przekładając na improwizowany ruch.
W finale, gdy już bohaterki tańczyły znów razem coraz szybsze rozpędzanie wspólnych ruchów doprowadziło je do brania głośniejszych oddechów, pokrzykiwań, co zostało specjalnie nagłośnione. Widownia mogła zaobserwować też płynne poruszanie się po przestrzeni i niewidzialne połączenie artystek. Skumulowanie energii i widok zawijającego się w centralnym punkcie sceny materiału dał wrażenie nieskończoności. A delikatnie gasnące światło pozwoliło dostrzec wyciszające się ciała, aż do pełnej ciszy…
Koncepcja i choreografia Emmy Cianchi była pięknie poprowadzona, od spokojnego początku, przez taneczne rozwinięcie do łagodnego końca. Nie były to porwane, poszatkowane sceny, przerywane niepełnym blackoutem, a spójna opowieść, w którą widz mógł się w całości zanurzyć. Choć tytuł wskazywałby, że cały spektakl odbędzie się w ciszy, to jednak w naturalny sposób nagrane i zmiksowane dźwięki idealnie wpasowały się w koncepcję „Silence – Music of life”. W życiu codziennym też przecież nie możemy pozostawać w głuchej ciszy – trwając w skupieniu możemy usłyszeć wiele dźwięków, które często nam ulatują.
Dobrą decyzją było także wykorzystanie w spektaklu lotnego pyłu, bo stworzył on swego rodzaju mgłę nad białym materiałem, sprawiając, że cała przestrzeń nabrała innego charakteru. To już nie była tylko czarno-biała scena, a miejsce formowania i przekształcania małego świata. Tworzenia tanecznej rzeczywistości zapraszającej do odczuwania i współtworzenia razem z artystkami „muzyki życia”.
Ewelina Piersa, Brygada Tańca 2022
„Silence – Music of life” Art Garage, koncepcja i choreografia: Emma Cianchi, wykonanie: Maria Anzivino, Ginevra Cecere, Marcella Martusciello (w oryginale wraz z Antonio Nicastro i Armando Rossi – nieobecnymi na pokazie z powodu zachorowania na COVID-19), opracowanie dźwiękowe: Dario Casillo, technika: Eugenio Fabiani, produkcja: Art Garage, pokaz w ramach: 18. Międzynarodowy Festiwal Tańca Zawirowania, pokaz: Teatr Studio (scena Malarnia), Warszawa, 29.06.2022