Podstawowe dane:
Tytuł: Części ciała
Twórca: Ramona Nagabczyńska
Choreografia: Ramona Nagabczyńska
Reżyseria: -
Wykonanie: Ramona Nagabczyńska
Produkcja: Fundacja Burdąg
Premiera: 09.11.2019
Czas trwania: ok. 50 minut
Opis spektaklu:
Solo "Części ciała" jest efektem choreograficznej fascynacji twarzą. Performance bada zarówno jej anatomię i fizjologię, jak i zdolność do bycia nieustannie zmieniającym się obrazem, generującym znaczenia, emocje i tożsamości.
Tradycyjnie twarz uważana jest za nośnik prawdy, interfejs sfery psychicznej człowieka, a język jej analizy naładowany jest romantyczną mitologią. Twarz jest częścią ciała, na którą zwracamy szczególną uwagę i która najbardziej uaktywnia empatię na poziomie neuronów lustrzanych. Jednocześnie – jak w przypadku innych części ciała – jej używanie i postrzeganie podlegają historycznym przemianom i specyficznym nakazom.
Skąd wzięła się charakterystyczna dla tańca współczesnego obsesja na punkcie neutralnej twarzy i co ta neutralność miałaby właściwie oznaczać? Jaki jest związek groteski i kobiecej podmiotowości? Co współczesna choreografia twarzy mówi nam o kulturowej opresji?
Uwagi:
-
Pełne dane spektaklu:
"Części ciała"
Ramona Nagabczyńska
Choreografia: Ramona Nagabczyńska
Współpraca dramaturgiczna: Mateusz Szymanówka i Agata Siniarska
Opieka artystyczna: Philippe Riéra
Muzyka: Georges Bizet, Vincenzo Bellini, Mina, Prince
Światła: Jędrzej Jęcikowski
Rekwizyty, wideo: Nagi Gianni
Tekst: Ramona Nagabczyńska na podstawie Paula Thomasa Andersona
Producent: Grzegorz Tomczewski
Premiera: 09.11.2019, Komuna/Warszawa
Produkcja: Fundacja Burdąg
Partnerzy: Centrum w Ruchu, CSW Zamek Ujazdowski, Buda Kortrijk, Lubelski Teatr Tańca, Tanzfabrik Berlin, Komuna/Warszawa
Zrealizowano ze środków Miasta Stołecznego Warszawa.
Artystka wspierana jest przez apap Network- Projekt finansowany w ramach programu Unii Europejskiej „Kreatywna Europa”.
tekst opracowano na podstawie materiałów promocyjnych/materiałów organizatora
Dowiedz się więcej
01.08.2021
Recenzja: "Kulturowa rewolucja w pigułce"
„Części ciała” wcale nie są spektaklem eksperymentalnym czy konceptualnym, to raczej spektakl o walce, rewolucji kulturowej, i to takiej całościowej, a nie ograniczonej jedynie do sfery sztuki tańca. Jeśli przyjrzymy się w szerokim kontekście poszczególnym częściom tej choreografii, zobaczymy to jak na dłoni – dostrzeżemy feministyczny krzyk i liczne odniesienia do patriarchatu odbierającego kobietom wielkie części życia w imię konwenansu, władzy czy wartościowania zachowań, które od wieków są akceptowane u mężczyzn, ale nie przystoją kobietom. Nie przystoją bo… tu można wpisać dowolne argumenty, ale należy mieć świadomość, że każdy z nich podszyty będzie dyskryminacją.
Czytaj całą recenzję: Kulturowa rewolucja w pigułce
01.08.2021
Recenzja: "Piękna i odrażająca"
Ostatnim wydarzeniem letniej odsłony 17. Międzynarodowego Festiwalu Tańca Zawirowania był autorski, solowy występ Ramony Nagabczyńskiej „Części ciała” (pokaz 1 sierpnia 2021 r.). Ten spektakl, w którym nie ciało, lecz jego wyjątkowa część – twarz stał się tym elementem, na jaki należy zwrócić naszą uwagę i nasze emocje był w mojej opinii znakomitym dopełnieniem innej festiwalowej prezentacji „Tanzanweisungen” Moritza Ostruschnjaka poświęconej gestom i pozom ciała obecnym w kulturze masowej.
Czytaj całą recenzję: Piękna i odrażająca
01.08.2021