Humani corporis fabrica

Image
Podstawowe dane:

Tytuł: Humani corporis fabrica
Twórca: Ryszard Kalinowski, Grzegorz Pańtak
Choreografia: Jacek Przybyłowicz
Reżyseria/dramaturgia: -
Wykonanie: Ryszard Kalinowski, Grzegorz Pańtak
Produkcja: Stowarzyszenie Przyjaciół Kieleckiego Teatru Tańca
Premiera: 02.10.2021
Czas trwania: 40 minut

Opis spektaklu:

W słuchowisku choreograficznym pt. "Humani corporis fabrica" występuje duet dojrzałych tancerzy, na scenie tańczą bowiem Ryszard Kalinowski i Grzegorz Pańtak.

Tworząc choreografię dla tego duetu, choreograf Jacek Przybyłowicz, sięga po inspiracje do początków badań anatomicznych oraz do filozoficznych rozważań nad maszynerią i nad przemijalnością ciała.

"Humani corporis fabrica" to swoisty rodzaj wykładu anatomicznego, „słuchowisko choreograficzne”, do którego głosu udzielił Andrzej Chyra.
Kontekstem dla współczesności jest tutaj czas, gdy rodziła się nowoczesna medycyna, której pierwsze refleksje często komunikowane były w quasi-teatralny i artystyczny sposób. Ten sam czas, gdy na dworach arystokratycznych kształtował się jeszcze inny sposób patrzenia na ciało: taniec teatralny.

Taniec porzucający młodość i perfekcję na stole sekcyjnym jest tutaj obszarem, na przestrzeni którego dokonuje się swoisty proces indywidualizacji, przetwarzania wiedzy i doświadczania świata poprzez ciało i jego funkcjonalności.

Widz staje się uczestnikiem swoistego theatrum anathomicum, tancerz oglądany jest przez pryzmat zmieniającej się fizjologii i produktywności, zaś choreografia eksploruje motywy zmęczenia, wyczerpania i przemijalności.

Uwagi:
-

Pełne dane spektaklu:

"Humani corporis fabrica" - słuchowisko choreograficzne
Ryszard Kalinowski, Grzegorz Pańtak
Choreografia: Jacek Przybyłowicz
Wykonanie: Ryszard Kalinowski, Grzegorz Pańtak
Głos: Andrzej Chyra
Muzyka: Adam Walicki
Tekst, wsparcie dramaturgiczne: Joanna Szymajda
Reżyseria świateł: Ewa Garniec
Kostiumy: Jacek Przybyłowicz
Oprawa wizualna: beton
Udział specjalny: stół dziadka Grzegorza
W spektaklu wykorzystano cytaty z następujących dzieł: "Historia ciała" (tom I i II, red. Georges Vigarello, wyd. słowo/obraz/terytoria),
"Nagość" Giorgio Agamben (wyd. W.A.B.), "Piękno ciała" Leszek Pokrywka, Milan Cabrić (wyd. PWN)
Produkcja: Stowarzyszenie Przyjaciół Kieleckiego Teatru Tańca
Koprodukcja: Centrum Kultury w Lublinie
Partnerzy: Fundacja Ciało/Umysł, Kielecki Teatr Tańca
Premiera: 02.10.2021
Czas trwania: 40 minut 

Opracowano na podstawie materiałów promocyjnych/materiałów organizatora.

Dowiedz się więcej 

02.10.2021

Recenzja "Ostatni w życiu stół"

Niezwykły jest najnowszy spektakl Jacka Przybyłowicza, który do realizacji „Humani corporis fabrica”, zaprosił dwójkę dojrzałych tancerzy – Ryszarda Kalinowskiego z Lubelskiego Teatru Tańca i Grzegorza Pańtaka z Kieleckiego Teatru Tańca. Obaj byli świadkami narodzin i rozwoju tańca współczesnego w Polsce po 1989 roku (Przybyłowicz zresztą też) i są jego prekursorami, choć działają do dziś w odmiennych stylistykach, od modern baletu przez taniec współczesny aż po jazz dance.

Z pewnością w żadnym przypadku takie spotkanie trzech liderów, trzech osobowości i trzech spojrzeń na taniec nie byłoby łatwe, ale każde spotkanie jest możliwe, o ile znajdzie się wspólną płaszczyznę. Tą okazała się historia i… pandemia koronawirusa SARS-CoV-2. Nie chodzi o historię tańca, lecz o historię ciała, a dokładnie historię anatomicznych i filozoficznych badań funkcji ciała i anatomii sięgającej XVI, XVII i XVIII wieku. Zaś co do pandemii to społeczna izolacja i zamknięcie teatrów okazały się być pomocne, bo tylko dzięki temu niespodziewanemu czasowi i chwili na refleksję udało się wrócić do pomysłu, z jakim Przybyłowicz nosił się od wielu lat oraz przeprowadzić niebywałą wręcz dokumentację do tematu, która trwała… rok (za przygotowany i czytany w słuchowisku tekst odpowiadała Joanna Szymajda).

Powstała opowieść tocząca się przy ostatnim stole, z jakim człowiek może mieć do czynienia. 

Czytaj cała recenzję: Ostatni w życiu stół