Podstawowe dane:
Tytuł: Policzalni
Twórca: Teatr Tańca Zawirowania i Teatr Rozbark
Choreografia: Anna Piotrowska
Reżyseria: Anna Piotrowska
Wykonanie: Joanna Brodniak, Kamil Bończyk, Stanisław Bulder, Ewa Noras, Alexey Torgunakov, Katarzyna Zioło
Produkcja: Bytomski Teatr Tańca i Ruchu Rozbark; Centrum Teatru i Tańca w Warszawie; Teatr Tańca Zawirowania; Fundacja Rozwoju Tańca_eferte
Premiera: 25.09.2021 (Bytom) i 30.09.2021 (Warszawa)
Czas trwania: 60 minut
Opis spektaklu:
Liczby tworzą nas i nasze historie. Przychodzimy, jesteśmy i odchodzimy w liczbach. Statystycznie urealniamy w pędzie nasz byt. Świat liczb odkrywa absolutną eksplozję w teraźniejszości. Wyostrza powtarzalność, konstruuje rytuały codzienności.
Świat policzalnych otworzył zasadę i zrozumienie, że nie ma przeszłości, że nie można się cofnąć. Matematyka nie uznaje przeszłości. Brakuje przestrzeni na refleksję, ze względu na ciągły pęd. Liczby są tak pojemne, że poszerzają świat i maksymalizują codzienność.
Liczby, zbiory, ułamki, równania, energia i pęd ich policzalności. 4 strony świata, 2 plus 2, chrzest, komunia, ślub, wesele, pogrzeb, 4 kończyny, nr konta, stypa, 24 kręgi: szyjne, piersiowe, lędźwiowe, 32 zęby, pesel, 2 oczodoły, nr telefonu, 5 linii papilarnych … – ciągła analiza życia przez liczby. Ile to jest raz? Za – raz, raz, te-raz.
Policzalni stali się bohaterami przyszłości z przeszłości. Obecni w momencie performensu, a okryci nostalgią mojego spojrzenia. Porywacze, wyrywacze liczb schodzących do zera. Policzalność tworzy pewne napięcie w bohaterach, którzy ulegają bezwiednie presji czasu. Pielgrzymi celebrujący w dzienniku statystycznym, w globalnej energii bycia i doświadczania.
Dodatkowe informacje:
Spektakl stworzony w ramach współpracy Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu Rozbark pod dyrekcją artystyczną Anny Piotrowskiej i Teatru Tańca Zawirowania z Warszawy pod dyrekcją Elwiry Piorun i Włodzimierza Kaczkowskiego. Wspólnym celem było poszerzanie pola w wymianie działań i doświadczeń artystycznych, które mamy nadzieję przyniosą ciekawe rozwiązania. Projekt powstał w ramach programu produkcyjnego Centrum Teatru i Tańca w Warszawie.
Teatr Tańca Zawirowania reprezentują w spektaklu Ewa Noras i Stanisław Bulder, a Teatr Rozbark - Joanna Brodniak, Kamil Bończyk, Alexey Torgunakov i Katarzyna Zioło.
Za koncepcję, choreografię i reżyserię odpowiada Anna Piotrowska, związana obecnie z Teatrem Rozbark, która również działa w środowisku warszawskim, związana szczególnie w latach 1995-2012. Muzykę oryginalną do spektaklu stworzyła Aleksandra Piotrowska. Projekt Centrum Teatru i Tańca w Warszawie współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.
Pełne dane spektaklu:
"Policzalni"
Teatr Tańca Zawirowania i Bytomski Teatr Tańca i Ruchu Rozbark (Teatr Rozbark)
Koncepcja, choreografia i reżyseria: Anna Piotrowska
Kreacja i wykonanie: Joanna Brodniak, Kamil Bończyk, Stanisław Bulder, Ewa Noras, Alexey Torgunakov, Katarzyna Zioło
Muzyka: Aleksandra Piotrowska
Asystent: Łukasz Szleszyński
Kreacja przestrzeni, kostiumu i scenografii: Anna Piotrowska
Realizacja światła: Dastin Greczyło, Krzysztof Soszka
Realizacja dźwięku: Jakub Ritter
Produkcja: Bytomski Teatr Tańca i Ruchu Rozbark; Centrum Teatru i Tańca w Warszawie; Teatr Tańca Zawirowania; Fundacja Rozwoju Tańca_eferte
Współprodukcja: Fundacja Scena Współczesna
Dyrektorzy Teatru Tańca Zawirowania: Elwira Piorun, Włodzimierz Kaczkowski
Sesja fotograficzna: Aleksandra Staszczyk, Jola Staszczyk
Grafika: anatan
Premiera: 25.09.2021 (Bytom) i 30.09.2021 (Warszawa)
Czas trwania: 60 minut
materiał powstał na podstawie tekstu promocyjnego/tekstu organizatora
Dowiedz się więcej
30.09.2021
Recenzja "Policzeni, odczłowieczeni"
Rzadko się zdarza, że dwa różne teatry tańca postanawiają stworzyć wspólny projekt. Trudności w komunikacji, problemy logistyczne, a choćby zwykła ludzka potrzeba bycia pierwszym, głównym, jedynym – może doprowadzić do klęski pomysłu. Nie tym razem jednak.
Czytaj całą recenzję: Policzeni, odczłowieczeni
30.09.2021
Recenzja: "Liczy się całe życie"
W Polsce człowiek bez nadanego numeru PESEL nie da rady niczego formalnie załatwić. Jest tak pozbawiony możliwości działania, że nie może podpisać umowy o pracę, nie zarejestruje samochodu, nie dostanie kredytu, ba – nie dostanie nawet dowodu. Formalnie PESEL zaświadcza silniej o życiu, niż akt urodzenia. Ten numer przyznawany raz na całe życie ma kluczowe znaczenie także po śmierci, bo spadkobierca nie odziedziczy bez uprzedniego przedstawienia specjalnego zaświadczenia z urzędu o przyznaniu takich a takich cyfr człowiekowi, którego już nie ma. Nie ma go w życiu, ale wciąż istnieje w systemie. Stąd PESEL można z pewnego punktu widzenia uznać za swoiste piętno, za znak, który gdyby mogli to wypaliliby nam na skórze, by z daleka wiedzieć kto jest kto. A tych, którzy go nie posiadają zepchnąć na margines, a najlepiej poza granicę.
Czytaj całą recenzję: Liczy się całe życie
30.09.2021
18.03.2022
Recenzja: "Historia niesiona na ramionach"
W równie trudnym momencie historycznym odbyły się kolejne pokazy wspólnej produkcji Teatru Rozbark z Bytomia i Teatru Tańca Zawirowania z Warszawy – to był już trzeci tydzień heroicznej obrony Ukrainy zaatakowanej zbrojnie przez Rosję, oraz moment, w którym do Polski uciekło już ponad 2 miliony uchodźców wojennych, głównie kobiet i dzieci.
Czytaj całą recenzję: Historia niesiona na ramionach