Podstawowe dane:
Tytuł: Silenzio!
Twórca: Ramona Nagabczyńska
Choreografia: Ramona Nagabczyńska
Reżyseria/dramaturgia: Agata Siniarska
Wykonanie: Katarzyna Szugajew, Karolina Kraczkowska, Barbara Kinga Majewska, Ramona Nagabczyńska
Produkcja: Nowy Teatr w Warszawie i Art Stations Foundation w Poznaniu
Premiera: 07.05.2021 (online)
Czas trwania: 60 minut
Opis spektaklu:
Opera to oś spektaklu Ramony Nagabczyńskiej. Choreografka, aby opowiadać o kobiecych głosach, odwołuje się do opery – dziedziny sztuk performatywnych wystawianej w niemalże niezmienionej formie od wieków.
Głos kojarzony jest głównie ze sferą symboliczną; ze znaczeniami przypisywanymi dźwiękom. Zapominamy, że jest manifestacją skomplikowanych cielesnych predyspozycji. Te głosy, które wymykają się porządkowi symbolicznemu są przesuwane poza nawias: co nie oznacza, że nie istnieją - jedynie, że utraciliśmy zdolność ich słyszenia. Tradycyjne praktyki kobiecego śpiewu znalazły swój ujarzmiony przez kompozytorów operowych odpowiednik w postaci wirtuozerskich arii operowych. Tam pierwotna ekstaza głosu miesza się z wyrafinowaną propagandą krzywdzącego porządku.
Starogrecka praktyka aischyrologii, polegająca na używaniu obscenicznego języka, wywodzi się z kobiecych rytuałów. Nie istnieje współczesny odpowiednik tej praktyki - wręcz przeciwnie: wulgaryzmy i odwołania do abiektalnej strony cielesności bulwersują, gdy wychodzą z ust kobiet.
Polityczność głosu jest ustanawiana nie tylko przez znaczenia wypowiadanych słów, lecz w równej mierze dzięki zaznaczaniu cielesnej obecności partykularnych ciał.
Uwagi:
Spektakl zawiera wulgaryzmy.
Pełne dane spektaklu:
Choreografia: Ramona Nagabczyńska
Performerki i współtwórczynie: Katarzyna Szugajew, Karolina Kraczkowska, Barbara Kinga Majewska, Ramona Nagabczyńska
Dramaturgia: Agata Siniarska
Muzyka: Lubomir Grzelak
Opracowanie partii wokalnych: Barbara Kinga Majewska
Scenografia i kostiumy: Dominika Olszowy
Współpraca przy kostiumach i scenografii: Dominika Święcicka
Reżyseria świateł: Jędrzej Jęcikowski
Krawiec: Emil Wysocki
Nauczycielka tańców barokowych: Marta Baranowska (Cracovia Danza)
Partnerzy: Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Centrum w Ruchu.
Spektakl zrealizowano w ramach drugiej edycji programu choreograficznego Poszerzanie pola, realizowanego przez Nowy Teatr w Warszawie i Art Stations Foundation w Poznaniu. Kuratorką programu jest Joanna Leśnierowska.
Premiera: 07.05.2021 (online)
Czas trwania: 60 minut
tekst opracowano na podstawie materiałów promocyjnych/materiałów organizatora
Dowiedz się więcej
07.05.2021
Recenzja: "Skandal kontrolowany"
„Silenzio!” – premierowo wystawiony w Nowym Teatrze online 7 maja 2021 roku – to niewygodny spektakl; taki, który wielu chętnie potępi, a jeśli nadarzy się ku temu okazja to ocenzuruje i nie wpuści na afisz. Prawdziwą próbą dla pracy Ramony Nagabczyńskiej byłaby organizacja jej trasy po Polsce, która jak w soczewce ukazałaby ośrodki konserwatywne i mizoginiczne niedecydujące się wystawić „Silenzio!”. Mizoginia to przecież nie tylko nienawiść do kobiet, ale także chorobliwa niechęć i nieufność wobec nich, a problem z „Silenzio!” jest taki, że dzieje się w nim wszystko, co płci pięknej nie przystoi (nie przystoi według niepisanej umowy społecznej dyskryminującej kobiety, które nie powinny być np. zbytnio rubaszne, nie wypada im soczyście przeklinać czy też opowiadać sprośnych żartów, spluwać, drapać się w intymnych miejscach i robić wielu innych rzeczy dozwolonych – i przyzwolonych – mężczyznom).
Czytaj całą recenzję: Skandal kontrolowany