Energetyczne spotkanie w dwóch aktach

"Gong", foto: WILK

Jednym z międzynarodowych reprezentantów na tegorocznym Międzynarodowym Festiwalu Tańca Zawirowania była włoska grupa [Ritmi Sotterranei], która 24 czerwca 2025 r. pokazała nam swój spektakl „Gong”. Wykonany został przez grupę artystów o szerokim wykształceniu nie tylko w tańcu współczesnym ale też zahaczającym o taniec klasyczny, nowoczesny, hip-hop czy aktorstwo.

„Gong” powstał w choreografii Alessii Gatty, a wystąpili w nim: Samuele Bazzano, Lorenzo Caldarozzi, Francesco Colella, Simone Federico, Vanessa Guidolin, Viola Pantano i Daniele Toti, którzy po prostu olśnili warszawskich widzów.

Scena od samego początku wydawała się naelektryzowana i bijąca energią. Monochromatyczne sylwetki, cienie i niesamowita motoryka ciał tancerzy zachwycały oko. Kunszt i dopracowanie szczegółów czy idealnej synchronizacji pomiędzy bohaterami potrafiły dać wyraz więcej niż solidnemu wykonaniu choreografii. Poza samym aspektem formalnym, zaskakującym elementem była kondycja i jakościowe przygotowanie włoskich wykonawców, co stawia ich występ na bardzo wysokim poziomie technicznym. Spektakl miał dwuczęściową narrację, spajającą dwa segmenty różnych historii razem.

Obserwując „Gong” miałam wrażenie, że oglądam powielane narodziny, kolebkę ludzkości, tańca lub czegoś pierwotnego wiążącego owy pierwiastek ludzki w jedną całość. Dynamika, sekwencje i ekspresja połączone z natężoną muzyką były fascynujące i najbardziej piorunujące w momentach całkowitej synchronizacji i zespalającego wszystkich tancerzy w jednym tańcu. Nie zawsze rozumiałam „przechodnie” momenty, kiedy owe napięcie spadało, a na scenie dochodziło do swoistego uspokojenia. Oczekiwane przeze mnie rozładowanie energii na scenie widać musiały jednak być przerywane mieszając ze sobą unikatowe motywy i głęboką emocjonalność z teatrem cieni.

Ciekawe, że moja interpretacja występu zaskakująco dobrze połączyła się z wizją choreografki, kierującej się ku przedstawieniu wielu początków, przeżywania życia na nowo i uczucia déjà vu, które także przecież wpływa na naszą codzienność. Nie uważam oczywiście, aby własne odczucia czy interpretacja musiały zawsze się mogły pokrywać z wizją kreatora konkretnego spektaklu, zwłaszcza biorąc pod uwagę szeroko pojęty indywidualizm każdego widza, dlatego chciałabym docenić tutaj zawarte połączenie przekazu pomiędzy twórcą a odbiorcą.

Poza abstrakcyjnym przekazem w pierwszej części „Gongu”, druga część występu została oparta o bardziej zdefiniowaną przestrzeń. Choreografia wciągnęła widza w iście włoskie otoczenie, kulturowe jak i tematyczne, uwieczniając poczynania wewnątrz włoskiej mafii. W półmrokach sceny zaczęły przemykać postacie w pochylonych kapeluszach, pojawiły się przepychanki i kłótnie nad stołem. Sceny łączące poszczególne większe fragmenty nadal się pojawiały, stały się jednak dużo mniej istotnym pierwiastkiem. Kontakt tancerzy pomiędzy sobą był dopracowany pod względem technicznym, jednak świadomie pozbawiony emocji. Największe widowisko dawała niepewność dotycząca faktycznego dalszego ciągu zdarzeń...

Korelacja pomiędzy otoczeniem, konceptem światła, muzyką czy rekwizytami była jedną z bardziej wpływowych zmiennych, na którą zwracano uwagę w spektaklu. Wykreowane otoczenie tancerzy, ich sylwetki i wykorzystanie ich w przestrzeni stało się głównym meritum przekazu, wydaje się, że przewyższającym obrazowość nad znaczenie. Mimo wszystko, można powiedzieć, że „Gong” przynależący do specyficznej niszy tańca współczesnego, swą unikatową choreografię karmi aż do sytości nasze oczekiwania i daje upust niesamowitej energii.

Julka Jacobson, Brygada Tańca 2025

„Gong” [Ritmi Sotterranei] Contemporary Dance Company, reżyseria i choreografia: Alessia Gatta, projekt dźwięku: Mokadelic, wykonanie: Samuele Bazzano, Lorenzo Caldarozzi, Francesco Colella, Simone Federico, Vanessa Guidolin, Viola Pantano, Daniele Toti, kierownictwo techniczne i projekt oświetlenia: Marco Policastro, asystent produkcji: Laura Rea, produkcja: [Matrice] N, współpraca: Brancaccio Danza, pokaz w ramach: 21. Międzynarodowy Festiwal Tańca Zawirowania, pokaz: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, 24.06.2025

Centrum Teatru i Tańca Zawirowania jest Społeczną Instytucją Kultury współfinansowaną przez Miasto Stołeczne Warszawę.