Czasami dochodzi do sytuacji, kiedy na scenie spotykają się dwa zupełnie inne grupy. Jednak można znaleźć w ich pokazach punkt wspólny. Podczas 20. Międzynarodowego Festiwalu Tańca Zawirowania (24 czerwca 2024 r.) pozornie różne spektakle „Artemis in the mirror” w wykonaniu Compagnie Didier Theron z Francji i „Niemandsland” Compagnie Irene K. z Belgii, stworzyły wspólną hipnotyzującą aurę.
W „Niemandsland” dwójka tancerzy w pięknych niebieskich strojach, które momentami zdają się falować, od samego początku wodzi widownię za nos. Dużo tutaj iluzji oraz hipnotyzujących rozwiązań. Od tej choreografii nie można odwrócić wzroku nawet na chwilę. Artyści korzystają tutaj ze spódnic oraz masek, które są ich podstawowymi rekwizytami, i to dzięki nim ta dwójka wykonawców poszukuje swojego prawdziwego oblicza, bo chowając się za kostiumami, sprawdza na ile prawdziwi są w momentach, w których są sami, a kiedy są ze sobą połączeni. Emocje, jakie wymalowują się na twarzach tancerzy idealnie współgrają z tym, co dzieje się z ich ciałami.
Szczególnie wielkie brawa należą się Jessice Van Cauteren. W jednym z fragmentów spektaklu, kobieta tak mocno wpada w stan podobny do ataku szału czy paniki, że niemal fizycznie odczuwałam ból artystki. Jej intensywny, niezwykle ekspresyjny, dynamiczny ruch przyciągał uwagę, wzbudzając całą gamę trudnych emocji. Zdaje się, że właśnie tak cierpi człowiek w poszukiwaniu swojego własnego „ja”.
Z kolei sceniczny partner Van Cauteren – Corentin Milosevic tworzy pełną spokoju i opanowania postać. Również poszukuje siebie, ale jest w tych zabiegach znacznie mniej gwałtowny. Nic więc dziwnego, że staje się idealną opoką dla swojej partnerki, co doskonale obrazują ostatnie sekwencje spektaklu.
Compagnie Irene K. stworzył pokaz, który był dla mnie hipnotyzującą ucztą, a występujący chwilę później Compagnie Didier Theron wpasował się idealnie w konwencję i doprowadził mnie do niemal całkowitego stanu hipnozy. „Artemis in the mirror” dzięki powtarzalności zarówno w strefie wizualnej, jak i dźwiękowej, wprowadziło mnie w dziwny stan skupienia, rozluźnienia i całkowitego oddania się temu spektaklowi. Rytmicznie dźwięki perkusji nadawały rytm dwóm tancerkom. Nawiązując do mitologicznej Artemidy, bogini łowów, artystki rozpoczynają polowanie na same siebie nawzajem.
Podstawowym ruchem w „Artemis in the mirror” jest krok. Bez końca powtarzany i urozmaicany, reagujący na przyspieszenia i zwolnienia perkusji. Tancerki zdają się być w jakimś zauroczeniu, transie. Naśladują swoje gesty, coraz bardziej zmierzają ku sobie, prowadząc dziwną grę – dialog pełen ciekawości, poszukiwania wspólnego rytmu oraz próbę zmierzenia się z samą sobą i swoim odbiciem. Danae Rico i Mathilde Fillon, mimo swych kamiennych twarzy, przekazują ciałami wiele emocji.
Jako perkusistka, poczułam się całkowicie zaczarowana. Rytm jest dla mnie niesamowicie ważny, a to, co zaprezentowały artystki trafiło do mnie niezwykle mocno. Nie mogłam w ogóle oderwać od nich oczu i coraz bardziej zatapiałam się w kolejnych sekwencjach choreograficznej pracy Didiera Therona. Stopniowo zaczęłam odczuwać coraz większy spokój, opanowanie i rozluźnienie.
Połączenie spektakli grup skrajnie różnych okazało się doskonale dobrane, idealne, pełne, wyciszające, hipnotyczne. Tego właśnie potrzebowałam.
Katarzyna Jarczak, Brygada Tańca 2024
„Niemandsland” Compagnie Irene K. (Belgia), choreografia: Irene Kalbusch, wykonanie: Corentin Milosevic, Jessica Van Cauteren, kostiumy: Sabine Kreiter, dyrektor techniczny: Eddy Gräser, produkcja: Compagnie Irene K., pokaz w ramach: 20. Międzynarodowy Festiwal Tańca Zawirowania, pokaz: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, 24.06.2024
„Artemis in the mirror” Compagnie Didier Theron (Francja), choreografia: Didier Theron, wykonanie: Danae Rico, Mathilde Fillon, współpraca artystyczna: Michele Murray, scenografia i kostiumy: Didier Theron, oprawa techniczna: Benjamin Lascombe, organizacja, kierownictwo i produkcja: Didier Theron Company, pokaz w ramach: 20. Międzynarodowy Festiwal Tańca Zawirowania, pokaz: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, 24.06.2024