28 czerwca 2025 roku w ramach XXI Międzynarodowego Festiwalu Tańca Zawirowania odbyły się dwa spektakle: „Timeless Passion” („Ponadczasowa pasja”) włoskiej grupy Fabula Saltica oraz hiszpański „Vacio” („Pusty”) OtraDanza.
W trakcie rozmowy z wykonawcami padło dość żartobliwe, a jednak zasadne pytanie: „Czy wy, Włosi, myślicie tylko o miłości?”. Zasadne, ponieważ to kolejne przedstawienie w ramach warszawskiego festiwalu, w którym taniec (najczęściej duet) poświęcony jest istnieniu emocji między dwojgiem ludzi. Jednak w przeciwieństwie np. do Compagnia Bellanda (występy: 26.06.2025), która pokazała nam subtelny obraz miłości, gdzie seks był tylko jednym z (nie kluczowych) elementów, Fabula Saltica (wykonawcami byli Claudio Pisa oraz młoda tancerka Chiara Tosti) postawiła erotyzm na pierwszym miejscu, oplatając go niespokojnym tworzeniem i zrywaniem więzi, odchodzeniem i wracaniem, spełnieniem i tęsknotą. Stan ekscytacji w oczekiwaniu na pocałunek był znakomicie zobrazowany, czuło się narastanie emocji, mimo że zarówno choreografia, jak też scenografia były dość oszczędne, co najczęściej wychodzi fabule na dobre.
Fabula Saltica jest jedną z niewielu współczesnych grup tanecznych działających we Włoszech nieprzerwanie od 1986 roku, pod egidą Stowarzyszenia Balletto „città di Rovigo” promującego i wspierającego twórczość młodych autorów, choć w przypadku Claudio Pisa trudno mówić o młodym twórcy, zwłaszcza wobec jego doświadczenia w tańcu klasycznym (był tancerzem między innymi Deutsche Oper am Rhein). Pisa choreografię do „Timeless Passion” przygotował wspólnie z Laurą de Nicolao, z którą tworzą związek nie tylko artystyczny, ale także małżeński. Laura de Nicolao ma również wykształcenie baletowe, ale zajmuje się tańcem nowoczesnym, współczesnym i hiphopowym.
Zwróciłam uwagę na to, że w prezentowanych włoskich spektaklach tancerzami nie byli wyłącznie młodzi chłopcy, lecz w pełni dojrzali mężczyźni. Podobne zaskoczenie przeżyłam w przypadku drugiego wieczornego spektaklu „Vacio” OtraDanza, którego reżyserką, choreografką i wykonawczynią była Asun Noales, 53-letnia hiszpańska tancerka, obdarzona nie tylko energią, ale także niezwykle ciekawą osobowością, co wykazało dobitnie to przedstawienie. Otóż duet niestety z przyczyn losowych musiał być wykonany solo. Partner Asun Noales, Sebastian Rowinsky nie mógł wystąpić w Warszawie. Twórczyni, mając przez krótki czas do dyspozycji salę Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, przebudowała choreografię, usuwając z niej jedynie cielesność partnera, a pozostawiając samą ideę. Nie wiedząc nawet o przyczynach tej zmiany wyczuwało się nadal obecność duetu, tak bardzo sugestywnie dała temu wyraz tancerka.
Sceneria była niezwykła, zwłaszcza gdy z pozawiązywanej na końcach rękawów i przy kołnierzyku, ciągniętej „za ręce” koszuli na scenę wysypywała się z szelestem ziemia – nie imitacja, tylko prawdziwa, pachnąca ziemia. Wrażenie było niezwykłe. Zamiast opierać się na rzeczywistym partnerze, Asun Noales wykorzystała też tylną ścianę która, w przeciwieństwie do większości teatralnych konstrukcji, jest przyjazną płaszczyzną, co bardzo pozytywnie oceniła tancerka po spektaklu.
Elżbieta (Beta) Bisch, Brygada Tańca 2025
„Timeless Passion” Fabula Saltica, choreografia: Claudio Pisa, Laura de Nicolao, wykonanie: Claudio Pisa, Chiara Tosti, pokaz w ramach: 21. Międzynarodowy Festiwal Tańca Zawirowania, pokaz: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, 28.06.2025
„Vacio” OtraDanza, reżyseria i choreografia: Asun Noales, premierowa wersja solowa w wykonaniu: Asun Noales (oryginalne wykonanie w duecie: Sebastian Rowinsky, Asun Noales), produkcja i dystrybucja: Amadeo Vaño, relacje międzynarodowe i dystrybucja: Federica Fasano, pokaz w ramach: 21. Międzynarodowy Festiwal Tańca Zawirowania, pokaz: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, 28.06.2025
Centrum Teatru i Tańca jest Społeczną Instytucją Kultury współfinansowaną przez Miasto Stołeczne Warszawa.