19 czerwca 2024 roku, w kolejnym dniu 20. Międzynarodowego Festiwalu Tańca Zawirowania, na scenie Centrum Teatru i Tańca Zawirowania wystąpił włoski duet Vidavè, czyli Noemi Dalla Vecchia i Matteo Vignali, w dwóch przedstawieniach: „Stimmung” i „Choreographic Figures”.
Noemi Dalla Vecchia jest niezależną tancerką i choreografką, natomiast Matteo Vignali był przede wszystkim tancerzem miejskim, który również zajął się choreografią. Wspólnie w 2019 roku założyli Vidavè, opisując je jako „projekt choreograficzny posługujący się językiem muzycznego i ekspresyjnego ruchu z silnym elementem poetyckiej narracji”.
Pierwsza ich wspólna praca „Another With You” powstała jako koprodukcja z Home Centro Creazione Choreografica z Perugii i była prezentowana (oraz nagradzana) na włoskich festiwalach w latach 2020–2022, gdzie doceniano zespół za nowatorskie połączenie głosu i ciała. Na Festiwalu Zawirowania zaprezentowane zostały dwa nowsze projekty pary tancerzy i zarazem choreografów.
„Stimmung”, tłumaczony najczęściej jako nastrój, oznacza po niemiecku także strojenie, nastrajanie, dostrajanie i to właśnie zostało fenomenalnie pokazane przez tancerzy. Wydawane dźwięki, czasem będące krzykiem, czasem onomatopeją przypominającą pierwszy krzyk dziecka, a także odnoszące się do ćwiczeń, jakie śpiewak wydaje z siebie, gdy właśnie dostraja instrument głosowy do świadomego określenia jego potencjału, tonacji czy długości trwania, w przypadku Vidavè miały na celu zestrojenie głosu z ciałem, dźwięku z gestem, pojedynczych osób w dobrze zgrany duet. Miało się wrażenie, że dźwięki i ruchy początkowo wręcz niezgrabne, rozmijające się, z czasem zmieniają się w zsynchronizowaną orkiestrę ciała, składającą się z muzyki i tańca. Tancerze przeszli, jak w medytacjach, od skupienia na sobie do stworzenia zespolonego z coraz głośniejszą muzyką partnerstwa. Ciekawie prezentowało się również ubranie tancerzy: identyczne w strukturze, różne barwą, nie rozpraszające widzów, pozwalające skupić uwagę na obserwowaniu przemiany bohaterów pod wpływem świadomego poznawania wpływu dźwięku na ciało.
Drugi epizod, „Choreographic Figures”, ma swoją historię, którą widzowie poznali dopiero po spektaklu. W wersji przedstawianej publiczności we Włoszech tancerze pozostawiali na widowni kartki z wypisanymi emocjami. Widzowie mieli zaznaczyć tę, którą wzbudziło w nich przedstawienie, a następnie zwinąć kartkę w kulkę i rzucić w kierunku tancerzy w odpowiednim momencie. Było to o tyle łatwiejsze, że z głośników słychać było teksty w różnych językach (nie mam pewności, ale chyba włoskim, niemieckim, angielskim, arabskim, jidysz), zatem należało się spodziewać, że będą one zrozumiałe dla większości obecnych. Dla polskich widzów przygotowano inną wersję: na krzesłach leżały sztuczne róże, które rzucaliśmy pod stopy artysty, a o emocje zapytano po spektaklu, w trakcie rozmowy z twórcami.
Końcowa część przedstawienia była dziwna, obrazująca wewnętrzną sprzeczność, z jaką zapewne wszyscy artyści mają do czynienia. Znają swoją wartość, są twórcami całkowicie ukształtowanymi, ale nadal pożądającymi, wręcz żebrzącymi o uznanie publiczności… To trudna relacja pomiędzy twórcą a widzem, ale bez niej nie byłoby ani uczuć, ani rozwoju. Emocją, która we mnie powstała, było pewne zażenowanie formą poniżania się, płaszczenia wręcz przed publicznością, choć jednocześnie widać było, że to tylko gra, poczucie własnej wartości tancerza było silne; czułam jednak rozdarcie twórcy pomiędzy dumą z wykonanego dzieła a pragnieniem podziwu publiczności. Niestety po tym spektaklu zostanie we mnie przede wszystkim obraz tancerza obrzucanego kwiatami, a nie cały spektakl.
Elżbieta (Beta) Bisch, Brygada Tańca 2024
„Stimmung” Vidavè (Włochy), choreografia: Vidavè, wykonanie: Noemi Dalla Vecchia, Matteo Vignali, kompozycja: Vidavè, muzyka: Karlheinz Stockhausen, Maria Teresa Sartori, produkcja: DANCEHAUSpiù National Production Center ze wsparciem Primavera Dei Teatri Festival Castrovillari and Centro Coreografico Canal Madrid; „Choreographic Figures” Vidavè (Włochy), choreografia i wykonanie: Noemi Dalla Vecchia, Matteo Vignali, reżyseria: Movimento Danza National Promotion Organism, kompozycja muzyczna: Vidavè, produkcja: DancehausPIÙ National Production Center, pokaz w ramach: 20. Międzynarodowy Festiwal Tańca Zawirowania, pokaz: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, 19.06.2024