Taneczny festiwal, oferujący codzienne wydarzenia (nie tylko z jednym spektaklem na wieczór) przez dwa tygodnie, to wyzwanie nie tylko dla organizatorów, ale także dla widzów. Nawet najzagorzalsi miłośnicy już po kilku dniach czują w pewnej chwili, że ich percepcja nie jest już tak świeża jak na początku, a poszczególne prace zlewają się w jeden ciąg. Tymczasem, 27 czerwca 2025 r., pierwszy spektakl wieczoru XXI Międzynarodowego Festiwalu Tańca Zawirowania był tak diametralnie różny od wcześniejszych produkcji, że pozwolił na spojrzenie na taniec z zupełnie innej perspektywy: to „Poruszone 2.0” - pokaz grupy projektowej CoDaMovement. CoDaMovement tworzą Magdalena Agata Wójcik i Stefano Otoyo i to oni są autorami choreografii do tego spektaklu.
Spektakl ,,Poruszone 2.0” powstał z myślą o stworzeniu wspólnej platformy osobom, które do tej pory nie miały możliwości pogłębienia swojego zainteresowania tańcem oraz bardziej zaawansowanym, ale jeszcze nie w pełni zawodowym tancerzom, na której to platformie będą mogli wspólnie stworzyć przedstawienie. Ideą towarzyszącą pokazowi jest ukazanie, jak codzienność zrzuca na nas brzemię napięć, pośpiechu, pogoni, utrudniając lub wręcz uniemożliwiając wolność wyboru. Trochę ironiczne, pozornie zabawne, na końcu ciut zbyt moralizatorskie, jak gdyby trzeba było wszystko wyjaśnić publiczności.
Dla mnie najbardziej poruszające było, prawdopodobnie niezamierzone, nawiązanie do sytuacji tańca i tancerzy w Polsce. Na scenie znaleźli się ludzie, którzy chcieliby, być może marzyli o zostaniu tancerzem, o poświęceniu się tej pięknej, ale wymagającej dziedzinie sztuki. Tymczasem… muszą podlać kwiaty, pójść do zwykłej pracy, wyrzucić śmieci, zrobić pranie.
Bardzo jestem ciekawa, czy spektakl będzie miał ciąg dalszy, czy uda się znaleźć czas na swoją pasję?
W drugiej części wieczoru oglądaliśmy spektakl Teatru Tańca Zawirowania w choreografii Elwiry Piorun pt. „W pogoni za…”
W pewnym sensie idea towarzysząca tej prezentacji wywodzi się z „Poruszenia 2.0”. Bohaterowie pozornie już ukształtowani, dojrzali, nie potrafią oddzielić tworzonej więzi od nerwowego, agresywnego świata zewnętrznego. Nie potrafią znaleźć spokoju, ciepła bliskości. Ich relacja jest pełna walki pomiędzy potrzebą zbliżenia do drugiego człowieka a siłą własnego „ja”. Niestety, w przeciwieństwie do spektakli włoskich, gdzie miłość i intymność pokazują piękno i dobro, „W pogoni za…” jest bardzo polskie w wydobyciu na wierzch emocji negatywnych, niepokoju, braku zaufania. Spektakl składał się z kilku części, z których ostatnia była najbardziej pesymistyczna: para oddala się od siebie nie szukając przyczyny niepowodzenia w sobie, to druga strona jest winna wszystkiemu. Taniec jest dynamiczny, nie ma tu miejsca na długie celebrowanie bliskości, jest za to próba sił, walka o dominację, bohaterowie nie potrafią stworzyć wspólnoty, nie są ostatecznie duetem, tylko dwiema odrębnymi osobami, co taniec pokazał bardzo precyzyjnie.
Spektakl był bardzo ciekawy, choreografia Elwiry Piorun pozwoliła tancerzom zaprezentować swój kunszt, piękno i intensywność ruchu. Niestety dla mnie strona muzyczna towarzysząca tańcowi była zbyt głośna. Kubatura i akustyka sali nie sprzyjają moim zdaniem tak ekspresyjnemu dźwiękowi i prezentowanym wizualizacjom.
Elżbieta (Beta) Bisch, Brygada Tańca 2025
„Poruszone 2.0” Grupa projektowa CoDA Movement, choreografia: Magdalena Wójcik, Stefano Otoyo, dramaturgia: Agata Jakoniuk, Magdalena Wójcik, wizualizacje: Kasia Kowalska, Agnieszka Żechowska, wykonanie: Justyna Saciuk, Aleksandra Wiech, Zuza Napora, Paulina Kurdziel, Michał Cyliński, Paulina Zielińska, Kasia Rogaczewska, Ekaterina Karelina, Julia Szymanowska, Krzysztof Sotnik, Natalia Adamczyk, Agnieszka Żechowska, inspiracją do spektaklu jest wystawa artystki Agnieszki Żychowskiej „Poruszone”, pokaz w ramach: 21. Międzynarodowy Festiwal Tańca Zawirowania, pokaz: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, 27.06.2025
„W pogoni za…” Teatr Tańca Zawirowania, choreografia: Elwira Piorun, występują: Aleksandra Jarząbek, Bartłomiej Kamiński, konsultacja dramaturgiczna: Włodzimierz Kaczkowski, premiera: 5.04.2025, pokaz w ramach: 21. Międzynarodowy Festiwal Tańca Zawirowania, pokaz: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, 27.06.2025
Centrum Teatru i Tańca Zawirowania jest Społeczną Instytucją Kultury współfinansowaną przez Miasto Stołeczne Warszawa.