Wsłuchaj się w swoje ciało

Vidave, foto: WILK

Włoskie DANCEHAUSpiù & Vidave zaprezentowały – w ramach 20. Międzynarodowego Festiwalu Tańca Zawirowania – dwa spektakle: „Stimmung” i „Choreographic figures”. Co najbardziej zaskakujące obydwa przedstawienia z 19 czerwca 2024 r. łączą się ze sobą na tyle mocno, że traktuje się je jako spójną całość. I w jednym, i w drugim, artyści stawiają sobie na cel pracę ze swoimi ciałami, która na celu pozwolić im dojść do głosu. 

Pierwsza część wieczoru zbudowana jest wokół medytacji. Duet w pełnym skupieniu oddaje się pracy nad swoim oddechem i głosem, co stopniowo doprowadza do coraz większego uruchomienia ciała. Ruchy dopasowują się do dźwięków, raz starając się je obrazować, a innym razem akcentować. Jest to ciekawe do obserwacji i to na tyle, że ciężko spuścić z artystów wzrok chociażby na chwilę. 

Jednak później w następnej części widzimy, że para stawia sobie na cel nie tylko reakcje ciała na dźwięki. Ich praca to również zaproszenie do świata tancerzy, którzy tworzą „coś z niczego”. Próbowanie nowych ruchów oraz niema dyskusja między artystami doprowadza zarówno do satysfakcji, jak i do kłótni. Zadaniem artysty jest tworzyć sztukę dla ludzi. I właśnie to staje się prawdziwą solą w oku duetu. Próbując nowych rzeczy, wciąż stawiają sobie pytanie, co może być wykonane lepiej i czy aby na pewno widzom się spodoba to, co widzą. 

Trzeba przyznać, że DANCEHAUSpiù & Vidave zaproponowali publiczności cały wachlarz emocji. Kombinowanie, zmienianie pierwotnych założeń oraz prawdziwa chemia między artystami nie tylko pokazuje ich niesamowity warsztat choreograficzny i zdolności taneczne, ale też podkreśla nieustanny proces samodoskonalenia się. Potrzeba oczarowania widowni oraz desperacja próba poszukiwania akceptacji są tu niesamowicie silne. Dla artystów ważne było to, żeby spektakle przemówiły do ludzi indywidualnie. Jak sami przyznali, spotykali się z bardzo skrajnymi emocjami, co tylko udowadnia im, że warto dalej pracować. 

Elementy poszczególnych gestów duetu Noemi Dalla Vecchia i Matteo Vignali są dopracowane do perfekcji. Wraz z każdą zmianą muzyki czy podczas dialogów ich ciała reagują niemal automatycznie. Szybko adaptują się do nowej sytuacji i dźwięków. Zdaje się, że to właśnie ruch wytwarza poszczególne odgłosy. Tak jakby to ciało zaczęło mówić, a widzom nie pozostawało nic innego jak tylko uważnie się w nie wsłuchać. Nie mogę nie wspomnieć tutaj również o mimice artystów. Ich twarze były niesamowicie plastyczne. Wydaje mi się, że mowa ciała była tutaj na tyle silna, że gdyby pozbyć się dźwięków, każdy z nas w swojej głowie słyszałby dokładnie to, co zaproponowali tancerze. 

Podziwiając wykonanie artystów zastanawiałam się na ile pozwalają sobie całkowicie zatonąć w tym, co robią. Pierwsza sekwencja, medytacyjna, sprawia, że początkowo ciężko się wczuć w to, co się dzieje na scenie. Para jest całkowicie skupiona na swoich oddechach, dźwiękach oraz pracy nad ciałem. Do tego stopnia, że przyłapałam się na tym, że zastanawiam się czy to wciąż jest idealnie opracowany choreograficznie spektakl czy artyści po prostu całkowicie oddali się medytacji, a każde z wystawień jest zupełnie inne. Zależne od energii między tancerzami oraz tej, którą otrzymują od publiczności. 

W finałowej sekwencji widzowie zostali zaproszeni do spektaklu. Mężczyzna czeka na brawa, a przygotowane dla publiczności wcześniej róże, nie służą niczemu innemu jak podbiciu owacji i rzuceniu nimi na scenę. Potrzeba zafascynowania widowni zostaje zaspokojona, a na twarzy tancerza pojawia się uśmiech. Nie brakuje również żarliwego zachęcania publiczności do większego aplauzu. W końcu nie od dzisiaj wiadomo, że artyści żywią się oklaskami i uznaniem publiki... 

Katarzyna Jarczak, Brygada Tańca 2024 

„Stimmung” Vidavè (Włochy), choreografia: Vidavè, wykonanie: Noemi Dalla Vecchia, Matteo Vignali, kompozycja: Vidavè, muzyka: Karlheinz Stockhausen, Maria Teresa Sartori, produkcja: DANCEHAUSpiù National Production Center ze wsparciem Primavera Dei Teatri Festival Castrovillari and Centro Coreografico Canal Madrid; „Choreographic Figures” Vidavè (Włochy), choreografia i wykonanie: Noemi Dalla Vecchia, Matteo Vignali, reżyseria: Movimento Danza National Promotion Organism, kompozycja muzyczna: Vidavè, produkcja: DancehausPIÙ National Production Center, pokaz w ramach: 20. Międzynarodowy Festiwal Tańca Zawirowania, pokaz: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, 19.06.2024