Posumowanie 25. Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Tańca i Performansu Ciało/Umysł 2025
Recenzja: Islands. Short Stories - Carolyn Carlson Company, pokaz w ramach: 28. Międzynarodowy Festiwal Sztuk Performatywnych Rozdroże 2025, organizatorzy: Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski, Fundacja Pompka, pokaz: Teatr Wielki – Opera Narodowa, 25.09.2025
Recenzja spektaklu: Blue Gold - Agata Życzkowska, koncepcja, choreografia i wykonanie: Agata Życzkowska, współpraca choreograficzna: Karina Szutko, premiera światowa: 12.09.2025 (w ramach Festival Quartiers Danses w Montrealu), premiera polska: 20.09.2025, pokaz: Centrum Promocji Kultury w Warszawie, 20.09.2025
Recenzja performance: PAEAN - Alastair MacLennan (Irlandia Północna/Szkocja), pokaz w ramach: Opowieści - 2. Międzynarodowy Festiwal Sztuk Performatywnych, kuratorka: Małgorzata Sady, pokaz: Muzeum Mazowieckie w Płocku, 27.07.2025
Recenzja spektaklu: Pragnąca istota - Paula Jeanine Bennett (USA), performance butoh inspirowany wierszem XV-wiecznego indyjskiego mistyka Kabira, 7. Butohpolis – Międzynarodowy Festiwal Sztuki Butoh, pokaz: Kwadrat Praski, 27.04.2025
Współczesne fale - Luan Machado (Brazylia/Holandia), wykonanie: Luan Machado, muzyka; Dante Tanzi, pokaz w ramach: 6. Butohpolis – Międzynarodowy Festiwal Sztuki Butoh, pokaz: Służewski Dom Kultury, 17.05.2024
Recenzja 23. Ciało/Umysł. Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Tańca i Performansu 2024
Recenzja spektaklu: bli(s)kość - Anna Chudzik-Pawlik, reżyseria i wykonanie: Anna Chudzik-Pawlik, muzyka: Ślina, pokaz w ramach: Butohpolis – VI Międzynarodowy Festiwal Sztuki Butoh, pokaz: Teatr Akt, 27.04.2024
Recenzja spektaklu: 1 9 Monolog - VestAndPage (Włochy/Niemcy), wykonanie: Verena Stenke, Andrea Pagnes, pokaz w ramach: Butohpolis. VI Międzynarodowy Festiwal Sztuki Butoh, pokaz: Kwadrat Praski, 14.05.2024
Recenzja spektaklu: Przejrzystość. Płonące serce ciemnego nieba (Narodziny) - Sylwia Hanff (Polska) i Alexandre Yterce (Francja), reżyseria, taniec: Sylwia Hanff, pokaz w ramach: Butohpolis – 6. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Butoh, pokaz: Służewski Dom Kultury, 17.05.2024 (premiera)
Graces - Silvia Gribaudi (Włochy), choreografia: Silvia Gribaudi, dramaturgia: Silvia Gribaudi i Matteo Maffesanti, wykonanie: Silvia Gribaudi, Andrea Rampazzo, Siro Guglielmi i Matteo Marchesi (22. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Tańca i Performansu Ciało/Umysł, pokaz: Teatr Studio, 08.10.2023)
Bisonte - Marco da Silva Ferreira (Portugalia), reżyseria i choreografia: Marco da Silva Ferreira, wykonanie: Duarte Valadares, Eric Santos, Leo Ramos, Joao Reis Moreira, Marco da Silva Ferreira, Piny (22. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Tańca i Performansu Ciało/Umysł 2023, pokaz: STUDIO teatrgaleria, 6.10 i 7.10.2023)
Sceny z końca świata - Teatr Akt, reżyseria: kreacja zespołowa, wykonanie: Agnieszka Musiałowicz, Katarzyna Stefanowicz, Sylwia Hanff (gościnnie), Marek Kowalski, Tomasz Musiałowicz (27. Międzynarodowy Festiwal Sztuk Performatywnych Rozdroże 2023, pokaz: Sala Laboratorium, Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski, premiera: 04.10.2023)
Ewka Błaszczyk, recenzja spektaklu: Empty Bodies - Teatr Tańca Zawirowania, choreografia: Karolina Kroczak, wykonanie: Aleksandra Krajewska, Agata Pankowska, Elwira Piorun, muzyka: collage (pokaz: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, 14.05.2023)
Recenzja spektaklu: Wojny. Święta krew Śniących - Sylwia Hanff, wykonanie: Sylwia Hanff (butoh), muzyka: Alexandre Yterce (5. Butohpolis – Międzynarodowy Festiwal Sztuki Butoh, pokaz: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, 21.04.2023)
Recenzja spektaklu: Medea Fiam - Elisabeth Damour (Francja), choreografia: Denis Sanglard, wykonanie: Elisabeth Damour (5. Butohpolis – Międzynarodowy Festiwal Sztuki Butoh, pokaz: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, 21.04.2023)
Recenzja spektaklu: I Will. A Foreign Portrait - Will Lopes (Brazylia), film-performance-instalacja, scenariusz, reżyseria i wykonanie: Will Lopes, współpraca: Ilaria Vergani, zdjęcia: Dino Rekanović (5. Butohpolis - Międzynarodowy Festiwal Sztuki Butoh, pokaz: Austriackie Forum Kultury, 13.04.2023)
Recenzja spektaklu: To Ty - spektakl dyplomowy Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, reżyseria i choreografia: Sebastian Flegiel, dramaturgia: Sebastian Flegiel, Agata Sztarbała (Mazowiecki Instytut Kultury, 09.03.2023)
Recenzja spektaklu: Lithos, choreografia i reżyseria: Jacek Owczarek, współpraca: Witold Jurewicz, dramaturgia: Elżbieta Chowaniec, wykonanie: Kacper Klimczak, Justyna Olczak, Zuzanna Wojciechowska, Martyna Wójcik, Ulyana Zaruba (Mazowiecki Instytut Kultury, 24.11.2022)
Recenzja 21. Ciało/Umysł. Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Tańca i Performansu 2022 (spektakle zagraniczne)
Recenzja spektaklu: Comfort Zone - Helena Ganjalyan, choreografia: Helena Ganjalyan, wykonanie: Helena Ganjalyan, muzyka: Stefan Wesołowski (26. Międzynarodowy Festiwal Sztuk Performatywnych „Rozdroże” 2022, pokaz: Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski, 08.10.2022)
Recenzja spektaklu: Drganie jednej struny - Dada von Bzdülöw, choreografia i wykonanie: Katarzyna Chmielewska, Magdalena Reiter, Jakub Truszkowski (26. Międzynarodowy Festiwal Sztuk Performatywnych „Rozdroże” 2022, pokaz: CSW – Zamek Ujazdowski, 04.10.2022)
„Dökk” fuse* (Włochy), pomysł: Mattia Carretti, reżyseria i kierownictwo produkcji: Mattia Carretti i Luca Camellini, choreografia i taniec: Elena Annovi, artyści wizualni realizujący spektakl w Warszawie: Matteo Mestucci, Alessandro Mintrone, Matteo William Salsi (26. Międzynarodowy Festiwal Sztuk Performatywnych „Rozdroże” 2022, pokaz: Teatr Studio w Warszawie, 30.09.2022)
Recenzja pokazu site-specific: Teraz jest przestrzeń. Kiedy jesteś? O geografii osobistej i wspólnej obecności, koncepcja i realizacja: Daniel Drago i Svitlana Pashko (teren przed Pałacem Kultury i Nauki w Warszawie, 21.07.2022)
Recenzja spektaklu: Alone | One A.I. - B’cause Dance Company, choreografia: Bartek Woszczyński, wykonanie: Agata Dulęba, Mateusz Krzysiak, Vita Vaskiv, Angele Isabelle Villanueva, Martyna Warzocha (premiera: 08.06.2022, Teatr Studio)
Relacja z wieczoru: Portert choreograficzny - Paulina Wycichowska, wykonanie: Paulina Wycichowska (Mazowiecki Instytut Kultury, 12.05.2022)
Recenzja spektaklu: Larva - Marta Ziółek, koncepcja, choreografia i wykonanie: Marta Ziółek, dramaturgia: Teresa Fazan, film: Adam Zduńczyk, maski: Mateusz Bidziński, muzyka: Wojciech Blecharz we współpracy z Natanem Kryszkiem (SZKOŁA, 24.02.2022)
Recenzja mikromagazynu sztuk performatywnych Dance Floor (nr 0001/2022, wydawca: Łukasz Wójcicki, wydawnictwo cyfrowe, premiera: 04.01.2022)
Recenzja spektakli: Intercepted/Przechwycone - Kielecki Teatr Tańca, choreografia: Wojciech Mochniej oraz Carme(n)love - Kielecki Teatr Tańca, choreografia: Małgorzata Ziółkowska (Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski, 12.12.2021)
Recenzja spektaklu: If/Then - Lubelski Teatr Tańca, choreografia: Joseph W. Alter we współpracy z tancerzami: Ryszard Kalinowski, Mikołaj Karczewski, Daniela Komędera-Miśkiewicz, Beata Mysiak, Anna Żak, w procesie tworzenia wziął udział Wojciech Kaproń (Centrum Sztuki Współczesnej - Zamek Ujazdowski, 10.12.2021)
Recenzja spektaklu: Manhattan - Daniela Komędera-Miśkiewicz, Dominika Wiak, koncepcja, choreografia i wykonanie: Daniela Komędera-Miśkiewicz, Dominika Wiak, muzycy (na żywo): Aleksander Wnuk, Michał Lazar, gość specjalny: Fryderyk Liber (Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski, 09.12.2021)
Recenzja Centralnej Sceny Tańca, edycja II - Moja natura. Szklane menażerie – tryptyk video tańca („Las”, „Pustynia”, „Miasto”), reżyseria: Michał Ratajski oraz Inner self, koncepcja i choreografia: Magdalena Brzozowska (Mazowiecki Instytut Kultury, 25.11.2021)
Recenzja spektaklu: Przestrzenie_KOBRO - Stowarzyszenie Sztuka Nowa, koncepcja i reżyseria: Dawid Żakowski, choreografia: Kat Rampackova, Martin Talaga, Agnieszka Kryst, Jana Ryslava (premiera: 18.11.2021, SZKOŁA)
Recenzja spektaklu: TAB’ Nowy początek - Sopocki Teatr Tańca, koncept, reżyseria, choreografia: Joanna M. Czajkowska, wykonanie: Joanna M. Czajkowska, Filip Wójcik, Róża Kołoda, Jacenty Krawczyk, Wiktoria Elgas (Polska Sieć Tańca, pokaz: Centrum Teatru i Tańca w Warszawie, 13.11.2021)
Recenzja spektaklu de light - H.art Company, koncept, choreografia, wykonanie: Artur Grabarczyk, współpraca choreograficzna, wykonanie: Katarzyna Ustowska, Róża Kołoda, Kamil Wawrzuta (Centrum Teatru i Tańca w Warszawie, 30.10.2021)
Recenzja spektaklu: Manhattan - Daniela Komędera-Miśkiewicz, Dominika Wiak, koncepcja, choreografia i wykonanie: Daniela Komędera-Miśkiewicz, Dominika Wiak, muzycy: Aleksander Wnuk, Michał Lazar, gość specjalny: Fryderyk Liber, wideo: Natan Berkowicz (20. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Tańca i Performansu Ciało/Umysł, Szkoła (Komuna/Warszawa), 12.10.2021)
Recenzja spektaklu: Złe ziele - Magda Jędra, koncepcja: Magda Jędra, Anka Herbut, choreografia: Magda Jędra, tekst i dramaturgia: Anka Herbut, muzyka: Justyna Stasiowska, kostium i przestrzeń: Marta Szypulska (20. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Tańca i Performansu Ciało/Umysł, Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski, 08.10.2021, premiera)
Recenzja spektaklu: Humani corporis fabrica – słuchowisko choreograficzne, choreografia: Jacek Przybyłowicz, taniec: Ryszard Kalinowski, Grzegorz Pańtak, głos: Andrzej Chyra, tekst i wsparcie dramaturgiczne: Joanna Szymajda, muzyka: Adam Walicki (20. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Tańca i Performansu, STUDIO teatrgaleria, 02.10.2021)
Recenzja spektaklu: Le jeu de massacre – Ramona Nagabczyńska i Barbara Kinga Majewska, choreografia: Ramona Nagabczyńska, muzyka: Barbara Kinga Majewska, koncepcja i wykonanie: Ramona Nagabczyńska, Barbara Kinga Majewska, organizator: STUDIO teatrgaleria we współpracy z Goethe Institut (Pałac Kultury i Nauki, sala Skłodowskiej, 02.10.2021)
Elżbieta Bisch, Strona Tańca. Recenzja spektaklu: Policzalni - Bytomski Teatr Tańca i Ruchu Rozbark i Teatr Tańca Zawirowania, choreografia i reżyseria: Anna Piotrowska, wykonanie: Joanna Brodniak, Kamil Bończyk, Stanisław Bulder, Ewa Noras, Alexey Torgunakov, Katarzyna Zioło (Centrum Teatru i Tańca w Warszawie, warszawska premiera: 30.09.2021)
„Blush” Michał Adam Góral, pomysł i choreografia: Michał Adam Góral, współpraca dramaturgiczna: Emilia Szufler, wykonanie: Anna Banasik, Wojciech Dolatowski, Michał Adam Góral, Karolina Graca (25. Międzynarodowy Festiwal Sztuk Performatywnych Rozdroże 2021, Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski, prapremiera: 28.09.2021)
Elżbieta Bisch, Strona Tańca. Recenzja spektaklu: Panta Rhei - Agata Grabowska, Katarzyna Szugajew, koncepcja: Agata Grabowska, wykonanie: Agata Grabowska, Katarzyna Szugajew (Centrum Teatru i Tańca w Warszawie, premiera: 26.09.2021)
Relacja z wieczoru: Portrety choreograficzne, gość: Paulina Święcańska, artyści zaproszeni na wieczór: Hanna Jurczak, Joanna Sierdzan-Wenecka, Michał Adam Góral, Marek Klajda, Krzysztof Sztyliński oraz młodzież z Teatru Rękawiczka w Garwolinie (Mazowiecki Instytut Kultury, 23.09.2021)
Recenzja spektaklu: Vacuum - Compagnie Philippe Saire (Szwajcaria), pomysł i choreografia: Philippe Saire, współtwórcy choreografii: Philippe Chasson, Pep Garrigues, tancerze: Gyulla Cseperes i Lazare Huet (25. Międzynarodowy Festiwal Sztuk Performatywnych Rozdroże 2021, Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski, 21.09.2021)
Recenzja spektakli: Niemożliwe_jeszcze bardziej - Mufmi, choreografia: Aleksandra Bożek-Muszyńska oraz Lunar, choreografia: Olga Bury (Mazowiecki Instytut Kultury, 16.09.2021)
Elżbieta Bisch, Strona Tańca. Recenzja spektaklu: Polonautki, czyli Pierwsza Polska Kobieca Misja Kosmiczna, choreografia i dramaturgia: Aleksandra Kostrzewa, choreografia i wykonanie: Olga Briks i Ewa Noras, premiera: 11.09.2021 (Centrum Teatru i Tańca w Warszawie, 11.09.2021)
Elzbieta Bisch, recenzja spektaklu: Real Love - Teatr Tańca Zawirowania, choreografia: Daniel Abreu, tańczą: Ilona Gumowska, Karolina Kroczak (za Elwirę Piorun), Izabela Prokopek (Centrum Teatru i Tańca w Warszawie, 04.08.2021)
Recenzja spektaklu: Partytury codzienności - Ilona Trybuła, koncepcja i choreografia: Ilona Trybuła, choreografia na żywo, wykonanie: Aleksandra Bożek-Muszyńska, Agata Jędrzejczak, Paweł Grala, Oscar Mafa (Centrum Teatru i Tańca w Warszawie, 23.07.2021)
Recenzja spektaklu: Expiria - Agnieszka Kryst, choreografia i wykonanie: Agnieszka Kryst, dramaturgia: Agata Siniarska (Nowy Teatr w Warszawie, premiera: 01.07.2021)
Recenzja spektaklu: Do łez - B'cause Dance Company, choreografia: Bartek Woszczyński (Teatr Syrena, premiera: 28.06.2021)
Recenzja spektaklu: Come Together - Grupa Oddaj Ciężar, choreografia: Karolina Kroczak (Centrum Teatru i Tańca, premiera: 27.06.2021)
Recenzja projektu: Centralna Scena Tańca, edycja 2: Izolacja; spektakle: La la la la la - Magdalena Widłak; untold manifesto - Joanna Brodniak; Nic dwa razy - Katarzyna Zakrzewska i Agata Urbaniak; Device - Marcin Motyl; Nie przepraszaj - Claire Saintard i Marek Klajda (MIK, 24.06.2021)
Relacja z projektu: Portrety choreograficzne - Anna Piotrowska (Mazowiecki Instytut Kultury, 10.06.2021)
Recenzja spektakli: Lemniskata, Teatr Limen Butoh; IN-BE-TWIN, Agata Sokół; Przestrzeń się!, Rui Ishihara (Butohpolis - Międzynarodowy Festiwal Sztuki Butoh, Teatr Akt, premiera: 09.06.2021)
Recenzja spektaklu: IV RP Snów, Stowarzyszenie Sztuka Nowa, reżyseria: Dawid Żakowski, choreografia: Wojciech Grudziński (Szkoła, premiera: 07.06.2021)
Recenzja spektaklu: O rybaku Urashima - Opowieści z Walizki, wykonanie: Joanna Sarnecka, Anna Woźniak oraz muzyk Marcin Żekało (Teatr Akt, pokaz: 23.05.2021)
Reportaż z butoh flash mob pt. "Dystans na 3. kwiaty" realizacja podczas 3. Butohpolis - Międzynarodowego Festiwalu Butoh (Bulwary Wiślane, 15.05.2021)
Recenzja spektaklu „Kanegamisaki” Sada Hanasaki, taniec jiutamai: Sada Hanasaki, muzyka jiuta: Kikuo Yuji, projekt: „Jiutamai w Ogrodzie Pomologicznym” (Komuna/Warszawa, premiera: 12.05.2021)
Recenzja spektaklu "Silenzio" Ramony Nagabczyńskiej (Nowy Teatr, premiera online: 07.05.2021)
Recenzja albumu fotograficznego „Butoh [Butoh II – Kingdom of Body Poetry]” - zdjęcia Maciej Rusinek (Wydawnictwo: FOTOLOFT, premiera: 2021)
Recenzja spektaklu "KolażXX" Łukasz Wójcicki, choreografia i wykonanie: Łukasz Wójcicki, wizualizacje i dźwięk: Adrien Cognac (Centrum Teatru i Tańca w Warszawie, premiera online: 02.05.2021)
Recenzja spektaklu „Dance Mom” Wojciech Grudziński, choreografia: Wojciech Grudziński, taniec: Ewa Dziarnowska, Ewa Grudzińska, Wojciech Grudziński, Michał Sławecki (Nowy Teatr, premiera online: 24.04.2021)
Recenzja spektaklu „FuDo – teraz robię butoh” Yumi Umiumare (3. Butohpolis – Międzynarodowy Festiwal Sztuki Butoh, pokaz online: 23.04.2021)
Recenzja spektaklu "Tisza be-Aw" Teatr 21, koncepcja: Jakub Drzewiecki, Agata Skwarczyńska, Justyna Sobczyk, ruch: Justyna Wielgus, premiera: 13.07.2015, pokaz online: 26-28.03.2021 (YouTube - Dni kultury)
Sandra Wilk. Relacja z wykładu performatywnego "Portrety choreograficzne: Anna Godowska i Sławomir Krawczyński" (Mazowiecki Instytut Kultury)
Sandra Wilk, Strona Tańca. Recenzja spektaklu "Niżyński" Marek Kossakowski (Method Studio)
Elżbieta Bisch, Strona Tańca. Recenzja filmu ze spektaklu "Kepler 22b" B'cause Dance Company
Sandra Wilk, Strona Tańca. Recenzja spektaklu: "Wszystko co jest, wydarza się teraz" Ilona Trybuła ("Centralna Scena Tańca, Mazowiecki Instytut Kultury)
Recenzja rejestracji spektaklu: "Fearless" Gosia Mielech (Polska Sieć Tańca)
Recenzja spektakli: „Fearless” Gosia Mielech i „Kambium” Aleksandra Bożek-Muszyńska ("Centralna Scena Tańca", Mazowiecki Instytut Kultury)
Recenzja spektaklu: „Real Love” Teatr Tańca Zawirowania (Polska Sieć Tańca, Centrum Sztuki Współczesnej - Zamek Ujazdowski)
Recenzja spektakli: „Pure” Eva Klimackova i Leandro Villavicencio; „Papierowa miłość” Zuzanna Ziółek i Jan Dusza; „Uncommodum” Stefano Silvino i Michał Adam Góral („Centralna Scena Tańca”, Mazowiecki Instytut Kultury)
Recenzja: „Trans_Miss(i)on” Iwona Olszowska, Ferenc Fehér (Polska Sieć Tańca)
Recenzja spektaklu: „Monstera” Marta Ziółek (19. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Tańca i Performansu Ciało/Umysł)
Recenzja spektaklu: „Sztuczne ciało” Łukasz Wójcicki, work in progress (2. Kongres Tańca, Instytut Teatralny)
Recenzja spektaklu: „Isadora Duncan” Jérôme Bel (19. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Tańca i Performansu Ciało/Umysł)
Recenzja spektaklu: „Symetria” Michał Przybyła (Służewski Dom Kultury)
Recenzja spektaklu: „Piękno jak powietrze” Ilona Trybuła (19. Międzynarodowy Festiwal Sztuki i Performansu Ciało/Umysł)
Recenzja spektaklu: „TransFormBeeing” Iwona Olszowska (19. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Tańca i Performansu Ciało/Umysł)
Recenzja spektaklu: „Empty Bodies” Teatr Tańca Zawirowania (Centrum Teatru i Tańca w Warszawie)