Centrum Teatru i Tańca w Warszawie – podsumowanie działalności w 2022 r. (obszar tańca)

Centrum Teatru i Tańca w Warszawie – podsumowanie działalności w 2022 r. (obszar tańca)

GRUDZIEŃ 2021/STYCZEŃ 2022

Przełom sezonu 2021/2022 w Centrum Teatru i Tańca w Warszawie związany był z finałem teatralno-tanecznego projektu „Promocja twórczości Stanisława Lema w Izraelu” związanego z postacią i twórczością słynnego polskiego futurologa i pisarza science-fiction. Projekt realizowany był we współpracy z artystami izraelskimi i był uzupełnieniem premiery Teatru Tańca Zawirowania pt. „Opowiedz nam o przyszłości”.

W ramach tego programu poprowadzono warsztaty Ilony Gumowskiej, która zapraszała do zgłębiania tematu obecności w intensywnym treningu fizycznym. Bazę warsztatu stanowiło świadome korzystanie z sił fizyki w tańcu, praca na kontinuum napięcia i rozluźnienia oraz synchronizacja ruchu z oddechem. Poprzez improwizację na zadaniach uczestnicy warsztatu odkrywali istotę przepływu ruchu. Kolejny warsztat poprowadził Jakub Mędrzycki, a głównym celem jego zajęć było odkrycie nowych jakości ruchowych ciała, potencjału wynikającego ze spotkania anatomii z siłami fizyki. Ostatnią odsłoną warsztatów były lekcje „Composition in Intimacy” izraelskiej choreografki Sigal Armozy (31 grudnia 2021 r.). Armoza – niezależna choreografka i tancerka pracowała w tym okresie z tancerzami z Izraela nad nowym spektaklem inspirowanym twórczością Stanisława Lema i jego dziełem „Solaris”. Stąd jej udział w programie wiązał się ściśle z poszukiwaniami choreografki Teatru Tańca Zawirowania, Elwiry Piorun, której spektakl „Opowiedz nam o przyszłości” nawiązywał właśnie do tej powieści. „Solaris” (wyd. 1961), należy do kanonu nie tylko polskiej, lecz i światowej fantastyki, będąc jednym z najbardziej rozpoznawalnych na świecie dzieł Lema, swoistą satyrą na naukę. Przedmiotem powieści staje się solarystyka, badająca fenomeny generowane przez „myślący” ocean, rozważająca możliwości kontaktu z nim oraz filozofująca na temat jego „inteligencji”.

Projekt „Promocja twórczości Stanisława Lema w Izraelu” dofinansowano w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022, w ramach programu Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”.

„Opowiedz nam o przyszłości” Teatru Tańca Zawirowania wystawiono 15 stycznia 2022 r., by później kontynuować jego dalsze repertuarowe grania w Centrum Teatru i Tańca w Warszawie (11.02, 16.03). W stałym repertuarze CTiT znalazł się także spektakl „Tańcząc Boską Komedię” (14.01, 14.03), „Empty Bodies” (12.02, 17.03)

31 stycznia 2022 r. CTiT ogłosił nabór (Open Call) do trzeciej edycji swojego programu produkcyjnego „StartUp – Scena dla Młodych 2022”. Konkurs na projekt spektaklu z dziedziny szeroko pojętego tańca współczesnego ma na celu wspieranie debiutujących artystów zajmujących się tańcem współczesnym i jest adresowany do twórców z Warszawy. Wybrane projekty miały szansę na realizację w Centrum Teatru i Tańca w Warszawie w okresie od kwietnia do grudnia 2022 r., laureaci otrzymali środki na realizację zgłoszonego spektaklu: 5000 zł na solo, 10 000 zł na duet i 15 000 zł na spektakl wieloobsadowy, a także pomoc techniczną w trakcie prób generalnych (akustyka i oświetleniowca), przedpremierową promocję, możliwość skorzystania z przestrzeni do prób. Dodatkowo rezydenci otrzymali jednorazowe stypendium w wysokości 3000 zł brutto.

Image

LUTY 2022

24 lutego, w dniu rozpoczęcia przez Rosję zbrojnego ataku na Ukrainę Centrum Teatru i Tańca w Warszawie zorganizowało zbiórkę leków, ubrań, koców i śpiworów przeznaczonych dla punktów pomocowych w Kijowie i Lwowie.

W teatrze przed spektaklami zbierano (pod patronatem Fundacji Anioły Miłosierdzia) najpotrzebniejsze rzeczy dla Ukrainy: środki opatrunkowe, rękawiczki jednorazowe, płyny do dezynfekcji ran, środki przeciwbólowe i przeciwzapalne, leki uspakajające dla dzieci i dorosłych, leki na zatrucia, leki na choroby układu krążenia, antybiotyki, koce, śpiwory, karimaty, ciepłą odzież.

Efekty tej błyskawicznej akcji pomocowej były zaskakujące – na Ukrainę wyjechały aż cztery samochody załadowane po sam dach środkami pomocy humanitarnej.

Image

MARZEC 2022

5 marca wraz z Akademią Tańca Zawirowania zorganizowano „Super Dzień Kobiet”, w którego programie znalazły się warsztaty tańca jazzowego z Patrycją Nosiadek, zajęcia jogi dynamicznej z Martą Kosieradzką i warsztaty pielęgnacyjne z założycielkami Imperium Świadomych Kobiet, Agatą Dadas oraz Alicją Wegner. Ponadto, w Centrum Teatru i Tańca w Warszawie poza tanecznymi spektaklami repertuarowymi publiczność dwukrotnie obejrzała wspólną produkcję Teatru Tańca Zawirowania (Warszawa) i Teatru Rozbark (Bytom) pt. „Policzalni” (18.03 i 19.03).

W ramach akcji „Taniec w twoim mieście” ze wspomnianymi już spektaklami granymi regularnie (14.03, 16.03, 17.03 i 18.03) przygotowano niespodziankę w postaci spektaklu „Māyā” (choreografia i taniec: Charly Bouges, Jacob Neff). „Māyā” to spektakl będący próbą nawiązania głębszej komunikacji między ludźmi, zadający pytanie o możliwość współpracy, funkcjonowania we wspólnocie, zwłaszcza w sytuacji, gdy ścieżkę porozumienia wytyczają iluzje rzeczywistości, pogoń za dobrami materialnymi, powierzchowne zachowania i relacje. „Māyā” w założeniu twórców miał pokazywać proces dochodzenia do prawdy w celu odkrycia siebie i innego, co w buddyzmie oznacza drogę do wyzwolenia.

Ponadto w tym miesiącu CTiT zakończył drugą edycję projektu „Anatomia Energii” prowadzonego przez Martę Ziółek. Zajęcia dla kobiet odbywały się w każdy poniedziałkowy poranek.

W marcu Fundacja Scena Współczesna (organizacja pozarządowa, która stworzyła Centrum Teatru i Tańca w Warszawie) jako jeden z realizatorów programu „Społeczna Instytucja Kultury” m.st. Warszawy otrzymała wyróżnienie Europejskiego Instytutu Innowacji w Polityce (wraz lokalnymi partnerami Centrum Stosunków Międzynarodowych oraz ośrodkiem THINKTANK) za „szczególny wkład w budowanie polityczno-społecznych innowacyjnych rozwiązań, które są odpowiedzią na konkretne potrzeby wspólnot i służącego jako inspiracja dla liderów”.

Natomiast z końcem marca Komisja konkursowa (w składzie: Włodzimierz Kaczkowski – przedstawiciel Centrum Teatru i Tańca w Warszawie, Sandra Wilk – przedstawicielka portalu Strona Tańca, Marta Seredyńska – przedstawicielka Branżowej Komisji Dialogu Społecznego ds. Tańca) programu „StartUp – Scena dla Młodych 2022” po zapoznaniu się ze zgłoszeniami oraz po odbyciu rozmów konkursowych zdecydowała o wyborze do realizacji w ramach tego programu następujących propozycji:

1. Łukasz Horbów / Maciej Kryński – projekt o roboczym tytule „Inne/Nowe tańce”,
2. Ilona Gumowska – projekt o roboczym tytule „Czuły wojownik”.

Komisja docenia potencjał oraz wysoki poziom koncepcyjny wszystkich zgłoszonych aplikacji. Przy wyborze prac do realizacji brane były pod uwagę dotychczasowe doświadczenia artystyczne, jakość przygotowanej aplikacji, interesująca tematyka i forma przygotowania premierowych spektakli. Komisja zarekomendowała także dwie dodatkowe propozycje, zgłoszone przez Amandę Nabiałczyk i Łukasza Rochnę do wsparcia w ramach innych działań prowadzonych przez Centrum Teatru i Tańca w Warszawie w 2022 r.

Image

KWIECIEŃ 2022

W kwietniu CTiT zaprosiło na premierę najnowszego projektu Akademii Tańca Zawirowania, której grupę projektową poprowadził choreograf Piotr Jeznach. W spektaklu „DemeNtiA” poruszającym kwestię pamięci człowieka oraz demencji, nieuleczalnej choroby mózgu wpływającą na obniżenie zdolności poznawczych, zapamiętywania i przypominania, wystąpiło 16 tancerek (Aleksandra Osińska, Aleksandra Kilczewska, Aleksandra Ziółkowska, Dominika Znajdek, Eka Madziarowicz, Izabela Wróblewska, Jana Nedelko, Justyna Orzechowska-Janicka, Kamila Rastawicka, Magdalena Olędzka, Maria Rząca-Spodar, Matylda Kucharska, Milena Suska, Monika Zienkiewicz, Nadia Dideńko, Weronika Banul). Premiera odbyła się na Scenie przy ul. Bruna 9, 2 kwietnia 2022 r.

Publiczność miała także szansę obejrzeć premierę „Where Lost Things Go” w choreografii Aleksandry Krajewskiej. Spektakl miał być rodzajem podróży poprzez kolaż refleksji i wspomnień. I odpowiedzieć na pytanie: Gdzie leży decyzyjność, kiedy to definicje rygorystycznie kontrolują granice tego, co naszym zdaniem wolno nam sobie wyobrazić? „Where Lost Things Go” został wyprodukowany przy współpracy z Centrum Teatru i Tańca w Warszawie. W przedstawieniu wystąpiły: Agata Pankowska, Patrycja Grzywińska i Dominika Stróżewska. Pierwsze pokazy odbyły się 1.04 oraz 3.04.

Z okazji Międzynarodowego Dnia Tańca Centrum Teatru i Tańca w Warszawie zaprosiło publiczność na czterodniowe „Święto Tańca Offline”. Wydarzenie odbywało się w ramach ogólnopolskiej akcji „tańczMY” zainicjowanej przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Minifestwal w Centrum Teatru i Tańca w Warszawie obejmował cztery pokazy taneczne:

23.04 – „Goździk w pustej muszli” Aleksandra Bożek-Muszyńska/Piotr Skalski
28.04 – „Przesycone mgłą” pokaz work in progress Elwira Piorun
29.04 – „Partytury codzienności” Ilona Trybuła
30.04 – „Mirroring” Magdalena Kowala/Anna Zglenicka

Z okazji Międzynarodowego Dnia Tańca w ramach wspierania całego warszawskiego rynku tanecznego na zlecenie Fundacji Scena Współczesna przygotowano szeroką analizę „Rynek tańca w Warszawie w 2021 roku”, która została podzielona została na dwie części, a w każdej z nich omówiono poszczególne segmenty rynku. Część 1 objęła wprowadzenie, dane statystyczne i wydarzenia głównych organizatorów, z kolei część 2 zawierała wydarzenia mniejszych organizatorów, festiwale i podsumowanie. Całość złożyła się na przekrojowy obraz najważniejszych wydarzeń zorganizowanych w ubiegłym sezonie artystycznym.

Analiza była konsultowana z członkami Branżowej Komisji Dialogu Społecznego do spraw tańca (BKDS Taniec). Czytając przygotowany materiał zawierający m.in. dane statystyczne można przypomnieć sobie bogactwo i różnorodność wydarzeń tańca współczesnego w Warszawie, w jakich publiczność mogła uczestniczyć mimo obostrzeń pandemicznych. Analiza jest próbą zachęcenia do patrzenia na rynek w sposób całościowy, nie tylko przez organizatorów i tancerzy, ale także przez urzędników, grantodawców oraz publiczność. Autorką analizy „Rynek tańca w Warszawie w 2021 roku” jest Sandra Wilk.

W kwietniu CTiT i Akademia Tańca Zawirowania ogłosiły otwarty casting/audycję dla ukraińskich uczniów tańca (w wieku 16+) specjalizujących się w technikach tańca współczesnego, nowoczesnego i eksperymentalnych. 15 osób, które wygrały audycję mogło liczyć na współpracę z doświadczonymi ukraińskimi choreografkami i nauczycielkami, Angeliną Zabeliną i Aleną Omeliną, które podjęły się choreografii nowego spektaklu w ramach grupy projektowej Akademii Tańca Zawirowania pt. „Nowa rzeczywistość”.

Angelina Zabelina to nauczycielka, choreografka i performerka z Ukrainy. Organizatorka projektów taneczno-edukacyjnych dla tancerzy i choreografów, certyfikowana sędzia mistrzostw tanecznych w Ukrainie, prowadząca ponad 100 zajęć tanecznych mistrzowskich w Ukrainie i Europie, autorka wielu miniatur choreograficznych, pokazów i produkcji w stylu współczesnym, nowoczesnym.

Alena Omelina to tancerka, choreografka, reżyserka z Ukrainy. Nauczycielka tańca współczesnego i choreografka pracująca w Charkowie. Tancerka w ukraińskich spektaklach tanecznych: "Zbliżenie", "Lustro świata", "BW", "Jeden z dwóch". Brała udział w dużych międzynarodowych projektach, takich jak np. konferencja TEDX. Organizatorka wieczorów improwizacji. Uczestniczka jury ukraińskich festiwali tańca. Autorka, reżyserka i choreografka m.in. „„Queens show” „NUDE”, „Kobieta”, „Crazy”.

Image

MAJ 2022

W maju 2022 r. Centrum Teatru i Tańca w Warszawie zrealizowało kolejną odsłonę cyklu „Taniec w twoim mieście”, w ramach którego wystawiono dwie prezentacje z Polskiej Sieci Tańca: „manRay. Barbarzyńca” Sopockiego Teatru Tańca i „GEMINI tryptyk” Teatru Rozbark z Bytomia.

Pierwsza praca „manRay. Barbarzyńca” Sopockiego Teatru Tańca to wizualno-muzyczny poemat według pomysłu i choreografii Jacka Krawczyka, którego bohaterem i punktem odniesienia stał się urodzony w 1890 roku w Filadelfii fotograf, reżyser filmowy i malarz Emmanuel Radnitzky, pracujący pod pseudonimem Man Ray. Spektakl jest interpretacją surrealistycznych zdjęć Man Raya, pokazującym zarówno zmysłowe czy erotyczne, jak i zdehumanizowane obrazy czy kształty, sami zaś tancerze wcielają się w fikcyjne i prawdziwe postaci, które towarzyszyły artyście w jego życiu.

Druga praca „GEMINI tryptyk” Teatru Rozbark z Bytomia to kontynuacja i poszerzenie trzech wcześniejszych realizacji w choreografii Anny Piotrowskiej, tj. „Gemini” i „Gemini&after” z 2006 roku w wykonaniu Patrycji Dońskiej i Anny Piotrowskiej oraz „Gemini” z 2017 roku w wykonaniu Artura Bieńkowskiego, Kamila Bończyka i Alexeya Torgunakova. Motywem pierwowzoru była kreacja i poszukiwanie zależności sióstr syjamskich zrośniętych ze sobą quasi-nierozerwalną relacją. Trzy części „GEMINI tryptyk” łączyły utwory polskiego kompozytora muzyki poważnej, Henryka Mikołaja Góreckiego.

W całym programie tej edycji „Tańca w Twoim mieście” znalazły się:

13.05 – „manRay. Barbarzyńca” Sopocki Teatr Tańca (w ramach Polskiej Sieci Tańca)
14.05 – premiera spektaklu „Przesycone mgłą” Teatr Tańca Zawirowania
27.05 – „DemeNtiA” Akademia Tańca Zawirowania (grupa projektowa, chor. Piotr Jeznach)
28.05 – „Opowiedz nam o przyszłości” Teatr Tańca Zawirowania
29.05 – Koncert studentów UMFC (Wydział Tańca)
30.05 – „GEMINI tryptyk” Teatr Rozbark z Bytomia (pokaz w Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski w ramach Polskiej Sieci Tańca)

Podczas Koncertu studentów Wydziału Tańca UMFC pokazano 10 etiud tanecznych. Wystąpili w nich: Justyna Staniów, Agnieszka Cichocka, Aleksandra Tucka, Krzysztof Łuczak, Daniel Pustelnik, Maria Salwińska, Jacek Foltyn, Krzysztof Jaros, Anita Boniszewska, Karolina Zdzieszyńska, Martyna Tucka, Aleksandra Dawidowska.

Po spektaklach odbywały się spotkania z artystami, które prowadziła Marta Seredyńska.

Image

CZERWIEC 2022

W czerwcu – pokazy sceniczne w Centrum Teatru i Tańca w Warszawie otworzyła Grupa Oddaj Ciężar (1.06), która zaproponowała dwie odsłony wieczoru.

„Małe formy v. 1” – etiudy pod opieką artystyczną Karoliny Kroczak:
„Organiture” – Aleksandra Dahan, Yuliya Dzichkouskaya, Angelika Mizińska
„Imię 2” – Kalina Duwadzińska, Aleksandra Golec, Magdalena Zdanowicz
„Under” – Tomasz Domański, Małgorzata Skibińska, Justyna Gul
„Trzy wężowate głowy” – Sylwia Nosarzewska, Maja Miśta, Kamila Zięba
„W małym paluszku” – Katarzyna Pawlak, Marek Joński, Tomek Krynicki, Milena Telak

„Duety w procesie v.3” – fragmenty duetów pod opieką artystyczną Aleksandry Dahan:
Wystąpiła Grupa Oddaj Ciężar 2 w składzie: Anna Maria Tuszyńska, Jakub Wichowski, Julia Dutkiewicz, Karolina Dębska, Marcin Wypych, Marcin Grozdow, Marcin Kania, Anna Kuklewicz. Utwory „Ballad q”, „Malbork”, „Podróż” wykorzystywane w tej części pokazu zostały skomponowane i zrealizowane przez Marcina Grozdowa.

10 czerwca na deski Sceny przy ul. Bruna 9 wróciła Polska Sieć Tańca – ze spektaklami „Tens” Marty Wołowiec oraz „The Vessel” Karoliny Kraczkowskiej.

Spektakl „Tens” Marty Wołowiec eksploruje temat ciała jako generatora energii. Tancerka „poszukuje w nim organiczności wynikającej z przepływu odczuć fizycznych, wibracji, podążania za głosem intuicji oraz zestrajania ciała i umysłu. „Tens” opiera się na badaniu napięcia, uważności, siły i spokoju prowadzenia ruchu czy reakcji na dźwięki. Muzykę elektroniczną na żywo tworzył Wojciech Kiwer.

Z kolei inspiracją do „The Vessel” Karoliny Kraczkowskiej było naczynie zabezpieczające to, co się w nim mieści. Choreografka pisze tak o procesie „Bez jego solidnej struktury, nie może nastąpić proces transformacji. Zbyt mocne bodźce mogą je zniszczyć. Zbyt sztywne naczynie uniemożliwia integrację nowych materii i doświadczeń. Pospieszne naprawianie rozszczelnień nie pozwala docenić wartości płynących z wycieku, rozpadnięcia i ponownej integracji”.

Producentem obu spektakli było Krakowskie Centrum Choreograficzne – Nowohuckie Centrum Kultury.

19 czerwca 2022 roku Centrum Teatru i Tańca zaprosiło na premierę spektaklu „Nowa rzeczywistość” przygotowaną przez ukraińską grupę projektową Akademii Tańca Zawirowania. Grupa młodych ukraińskich tancerek pracowała pod okiem choreografek Angeliny Zabeliny i Aleny Omeliny z Ukrainy. Ich spektakl oparty na prawdziwych wydarzeniach opowiadał o wojnie, stracie, cierpieniu, ucieczce do innego kraju, o jednej decyzji, która wpłynęła na życie milionów niewinnych ludzi. Przedstawienie zostało dobrze przyjęte przez publiczność.

Pierwszą połowę roku 2022 r. Fundacja Scena Współczesna, Teatr Tańca Zawirowania oraz Centrum Teatru i Tańca w Warszawie zakończyły organizacją 18. Międzynarodowego Festiwalu Tańca Zawirowania, którego letnia część trwała od 22 czerwca do 30 czerwca.

Poza serią polskich i zagranicznych spektakli, w ramach tego wydarzenia zorganizowano także konferencję prasową, urodzinową potańcówkę festiwalową „Silent Disco”, serię podcastów wyjaśniających ideę, tematykę i merytoryczne założenia wydarzenia festiwali a także przeprowadzono rozmowy z artystami i publicznością po zakończeniu większości prezentacji.

CTiT przygotowywało również krótkie relacje filmowe podsumowujące każdy dzień imprezy, a wraz ze Stroną Tańca poprowadziło trzecią edycję unikatowego program dla młodych recenzentów „Brygada Tańca”. W ramach tej edycji powstało kilkanaście recenzji spektakli tańca, które publikowane były na łamach Strony Tańca, strony CTiT czy w E-teatrze.

Ponadto Akademia Tańca Zawirowania zaprosiła adeptów tańca i profesjonalnych tancerzy na specjalne festiwalowe warsztaty taneczne, które prowadzili choreografowie najważniejszych spektakli prezentowanych na Festiwalu Zawirowania.

Warsztaty festiwalowe:

25.06 – Dider Theron (Francja)
26.06 – Seo Jeong Bin (Korea Południowa)
01.07 – Daniel Abreu (Hiszpania)

Program 18. Międzynarodowego Festiwalu Tańca Zawirowania (część 1 - czerwiec):

22.06 – B’cause Dance Company „Kepler 22b”, CTiT
23.06 – Teatr Tańca Zawirowania „Opowiedz nam o przyszłości”, CTiT
24.06 – Ondřej Holba „And Who Is Useless Now?”, CTiT
25.06 – Compagnie Didier Théron „La grande phrase” – manifestacja dotycząca sytuacji artystów ukraińskich połączone z tanecznym spektaklem plenerowym, Pasaż Wiecha
26.06 – Teatr Tańca Zawirowania „Przesycone mgłą”, CTiT
27.06 – Designare Movement i PYDANCE „There was no room for food”, „Flint”, „Traveling”, CTiT
29.06 – Art Garage „Silence – Music of life”, Teatr Studio
30.06 – Daniel Abreu – „La Desnudez”, Teatr Studio

Podczas 18. Międzynarodowego Festiwalu Tańca Zawirowania wystąpiły więc zespoły z Korei Południowej (Designare Movement i PYDANCE), z Czech (Ondřej Holba), Francji (Compagnie Didier Théron), Włoch (Art Garage), Hiszpanii (Daniel Abreu) i Polski.

Spektakle odbyły się w Centrum Teatru i Tańca w Warszawie (Scena przy ul. Bruna 9), w Pasażu Wiecha – wydarzenie plenerowe oraz w Teatrze Studio (PKiN, pl. Defilad 1).

Szczególną uwagę należy zwrócić na wizytę twórców z Korei Południowej, bardzo rzadko występujących nie tylko w Polsce ale i w Europie. Ich wizyta jest efektem rozmów Włodzimierza Kaczkowskiego, prezesa Fundacji Scena Współczesna i dyrektora Festiwalu Zawirowania podczas Busan International Dance Festiwal (BIDF) w Korei, gdzie rozpoczęto działania dążące ku stworzeniu festiwalowego porozumienia pomiędzy festiwalami w Warszawie, Busan i Seattle International Dance Festiwal w USA.

18. Międzynarodowy Festiwal Tańca Zawirowania swoją drugą odsłonę miał w sierpniu 2022 roku, a podczas niej publiczność obejrzała m.in. słynny szwedzki Cullberg Ballet ze spektaklem „The Listeners”, spektakl „Hakuna Matata” Ferenca Fehéra z Węgier, projekt Teatru Tańca Zawirowania z włoskim Art Garage „Wężowe boginie” czy pokaz wirtualnej rzeczywistości Machol Shalem Dance House z Izraela.

Recenzje z festiwalu: 

  • „Komunikacja teraz i w przyszłości. Podsumowanie 18. Międzynarodowego Festiwalu Tańca Zawirowania w Warszawie” Sandra Wilk, Strona Tańca na łamach serwisu Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca TaniecPolska.pl, 07.07.2022
  • „Od szerokiej perspektywy po detale. 18 Międzynarodowy Festiwal Tańca Zawirowania – letnia edycja – podsumowanie” Julka Jacobson, Brygada Tańca 2022, podsumowanie XVIII Międzynarodowego Festiwalu Tańca Zawirowania (edycja letnia), 22.06.2022 – 30.06.2022
  • „Na granicy” Sandra Wilk, Strona Tańca, recenzja spektaklu: „La Desnudez” Daniel Abreu, 30.06.2022
  • „Hiszpańscy kochankowie” Julka Jacobson, Brygada Tańca 2022, recenzja spektaklu: „La Desnudez” Daniel Abreu, 30.06.2022
  • „Niech żyje taniec!” Sandra Wilk, Strona Tańca, recenzja spektaklu: Silence – Music of life - Art Garage, 29.06.2022
  • „Muzyka życia” Katarzyna Jarczak, Brygada Tańca 2022, recenzja spektaklu: „Silence – Music of life” Art Garage, 29.06.2022
  • „Rozpędzanie ciał” Ewelina Piersa, Brygada Tańca 2022, recenzja spektaklu: „Silence – Music of life” Art Garage, 29.06.2022
  • „Kobieca magia” Julka Jacobson, Brygada Tańca 2022, recenzja spektaklu „Silence – Music of life” Art Garage, 29.06.2022
  • „Azjatyckie spojrzenia” Sandra Wilk, Strona Tańca, recenzja spektakli z Wieczoru koreańskiego. „There was no room for food” PYDANCE, „Flint” PYDANCE, „Traveling” Designare Movement, 27.06.2022
  • „Żywioły” Julka Jacobson, Brygada Tańca 2022, recenzja wieczoru koreańskiego: „There was no room for food” PYDANCE; „Flint” PYDANCE; „Traveling’ Designare Movement, 27.06.2022
  • „Napompowani pozytywną energią”, Sandra Wilk, Strona Tańca, recenzja spektaklu „La grande phrase” Didier Theron Dance Company (Dider Theron Compagnie), 25.06.2022
  • „Jak rajskie ptaki” Julka Jacobson, Brygada Tańca 2022 recenzja spektaklu: „La grande phrase” Didier Theron Dance Company 25.06.2022
  • „Taniec (krnąbrnych) robotów” Sandra Wilk, Strona Tańca, recenzja spektaklu „And Who Is Useless Now?”, reżyseria: Ondřej Holba, 24.06.2022
  • „Czekając na katharsis” Julia Jacobson, Brygada Tańca 2022, recenzja spektaklu „And Who Is Useless Now?”, reżyseria: Ondřej Holba, 24.06.2022
  • „Człowiek i roboty” Katarzyna Jarczak, Brygada Tańca 2022, recenzja spektaklu: „And Who Is Useless Now?”, reżyseria: Ondřej Holba, 24.06.2022
  • „Uniwersalna miłość” Katarzyna Jarczak, Brygada Tańca 2022, recenzja spektaklu: „Opowiedz nam o przyszłości” Teatr Tańca Zawirowania, 23.06.2022
  • „Przyszłość jest teraz” Rafał Bilicki, Brygada Tańca 2022, recenzja spektaklu: „Opowiedz nam o przyszłości” Teatr Tańca Zawirowania, 23.06.2022
  • „Wędrówka w (nie)znane”, Ewelina Piersa, Brygada Tańca 2022, recenzja spektaklu: „Opowiedz nam o przyszłości” Teatr Tańca Zawirowania, 23.06.2022
  • „I znów od nowa...”, Katarzyna Jarczak, Brygada Tańca 2022, recenzja spektaklu „Kepler 22b” B'cause Dance Company, 22.06.2022
  • „600 lat świetlnych od nas” Julka Jacobson, Brygada Tańca 2022, recenzja spektaklu: „Kepler 22b” B'cause Dance Company, 22.06.2022, Strona Tańca

Image

LIPIEC 2022

W lipcu CTiT zaprosiło publiczność na pokaz plenerowy nad Wisłą na Płycie Desantu 3 Dywizji Piechoty, gdzie odbyła się premiera ukraińskiego spektaklu Tańca „Whole life in a suitcase” w choreografii Angeliny Zabeliny (Ukraina) i Alyony Omieliny (Ukraina). W spektaklu wystąpili ukraińscy wykonawcy, stworzona przez nich grupa projektowa miała próby w Akademii Tańca Zawirowania. Pokaz: 3.07.

Później na scenie przy ul. Bruna 9 wystawiono spektakl „Blush” Michała Adama Górala. „Postaci podczas spektaklu dzielą się z widzem swoimi historiami, ukazując różne oblicza wstydu. Wszystkie historie postaci wybrzmiewają na tle choreografii i bogatego ruchu bazującego na indywidualnych jakościach każdego aktora. Rozmowy o wstydzie mają sens. Są potrzebne. Uwalniają. Uzdrawiają. Pokazują przekonania. Budują zaufanie” – czytamy w zapowiedzi.

Reżyseria i choreografia: Michał Adam Góral, dramaturgia: Emilia Szulfer, wykonanie: Anna Banasik, Wojciech Dolatowski, Michał Adam Góral, Karolina Graca (performerka wideo: Nika Go). Pokaz: 16.07.

W tym samym miesiącu Teatr Tańca Zawirowania współpracujący z Dance Days Chania (festiwalem tańca w Grecji), w ramach wspólnego projektu, zorganizował dwie rezydencje, które odbyły się w Warszawie (w CTiT) oraz w Chani. Do udziału w projekcie zaproszono młodych artystów i artystki z Polski i z Grecji, a rezultaty prac choreograficznych publiczność mogła obejrzeć w sierpniu w Warszawie. Ze strony polskiej w rezydencji udział wzięły tancerki Iza Prokopek i Ilona Gumowska.

A pod koniec miesiąca CTiT zaprosił na premierę spektaklu „Freefall” w choreografii Ferenca Fehéra (Węgry), wyłonionego w naborze do programu Zamówienia choreograficzne na 2022 rok. Nowe przedstawienie stanowi kontynuację współpracy między Teatrem Tańca Zawirowania z węgierskim choreografem Ferencem Fehérem i nawiązuje do problemów współczesnego świata, braku bezpieczeństwa czy ucieczki przed agresją.

Koncepcja i choreografia: Ferenc Fehér, wykonanie: Ewa Noras, Aleksandra Krajewska, Stanisław Bulder, produkcja: Teatr Tańca Zawirowania, Fundacja Scena Współczesna. Pokazy: 30.07, 31.07.

Image

SIERPIEŃ 2022

W sierpniu zorganizowano drugą część 18. Międzynarodowego Festiwalu Tańca Zawirowania. Gwiazdą tej części imprezy był słynny Cullberg, który w Teatrze Studio wystawił „The Listeners”. Pokazy odbywały się w dniach 12.08–23.08. Warto tutaj dodać, że przed rozpoczęciem festiwalu, 3 sierpnia w Cumae koło Neapolu w Parku Archeologicznym Cumae, odbyła się zagraniczna premiera spektaklu „Wężowe Boginie” w choreografii Elwiry Piorun w ramach festiwalu Antichi Scenari. Wzięły w nim udział polskie tancerki: Amanda Nabiałczyk, Magdalena Agata Wójcik, Agata Pankowska i tancerki włoskie Barbara Hernandez Krum i Maria Anzivino (praca wystawiana była później na festiwalu Zawirowania).

Image

WRZESIEŃ 2022

Wrzesień w Centrum Teatru i Tańca w Warszawie rozpoczął pokaz ukraińskiego spektaklu tanecznego „Nowa rzeczywistość”, do którego choreografię stworzyły Angelina Zabelina i Alyona Omelina. Pracę oparta na prawdziwych wydarzeniach. „Jesteśmy grupą tancerek z Ukrainy, pochodzimy z różnych części kraju. Możesz nas nazwać uchodźcami. Mamy to szczęście, że jesteśmy bezpieczne. Mamy okazję podzielić się czymś, co tak bardzo nas zraniło. Mamy szansę mówić o czymś o czym jesteśmy już zmęczone mówić. Jak jedna decyzja zmieniła nasz świat. Jedna decyzja wpłynęła na życie milionów niewinnych ludzi. Zapraszamy Was na spektakl o naszej Ukrainie. Zapraszamy Was na spektakl o naszych wspomnieniach, marzeniach, nadziejach, życzeniach, o naszej miłości do ojczystej ziemi” – pisały o „Nowej rzeczywistości” ukraińskie artystki. Pokaz: 03.09.

We wrześniu w CTiT wystawiano także flagowy spektakl repertuarowy Teatru Tańca Zawirowania „Real Love” – opowieść o miłości, związkach, przemijaniu i śmierci trzech kobiet z trzech różnych pokoleń. Za choreografię odpowiadał Daniel Abreu, jeden z najważniejszych twórców tańca współczesnego w Hiszpanii. Wykonanie: Ilona Gumowska, Elwira Piorun, Izabela Prokopek. Pokaz: 04.09.

13 września zaproszono publiczność na organizowaną przez B’cause Dance Company gościnną premierę spektaklu „No Border” w wykonaniu Ikarus Stage Arts/Odin Teatret i B’cause Dance Company. „No Border” jest taneczno-teatralną koprodukcją będącą fuzją istniejących już spektakli: „Arcanum zero - when madness is on stage” (Ikarus Stage Arts/Odin Teatret) i „To be heard” (B’cause Dance Company). Obie prace to kolaż różnych historii, w których rzeczywistość przeplata się z fikcją. To dialog pomiędzy różnymi formami sztuki, postaciami, środkami wyrazu, historiami i ludźmi. Reżyseria: Carolina Pizarro, choreografia: Bartek Woszczyński, wykonanie: Francesca Tesoniero, Dominika Stróżewska, Bartek Woszczyński. Pokaz: 13.09.

Kolejną prezentacją było „Wszystko co jest, wydarza się teraz”, czyli spektakl Ilony Trybuły z cyklu „Partytury uważności” (dwie pozostałe, to: „Piękno jak powietrze”, „Partytury codzienności”). Bohaterem jest tu czas, centrum zainteresowania i działania, wartością według której patrzymy na to, co jest i jest teraz.

„Z trzech określonych i nazwanych czasów (Aios, Chronos, Kairos), Kairos, jako spersonifikowany czas, nas interesuje. Jest on bardzo szczególny, bo „ złapanie go” wymaga stałej uważności, gdyż chodzi właśnie o ten moment, nie inny. Jesteśmy więc teraz, teraz jest najlepszym czasem” Ilona Trybuła.

Koncepcja i choreografia: Ilona Trybuła, wykonanie: Aleksandra Bożek-Muszyńska, Agata Jędrzejczak, Paweł Grala, Oscar Mafa. Pokaz: 18.09.

Następnie widzowie obejrzeli „Do łez” B’cause Dance Company, który Centrum Teatru i Tańca w Warszawie wystawiło w ramach Polskiej Sieci Tańca. „Do łez” to spektakl, w którym groteskowy, przerysowany, wyidealizowany świat przeplata się z melancholijną, samotną i smutną rzeczywistością, to opowieść o ludziach zagubionych, uwikłanych, poszukujących i uciekających, poruszający tematykę uzależnień ukazując niekontrolowaną przemianę człowieka uciekającego od rzeczywistości.

Choreografia: Bartek Woszczyński, wykonanie: Agata Dulęba, Angele Villanueva, Dorota Koprowska, Jakub Mędrzycki, Dominika Stróżewska. Pokaz: 19.09.

Image

PAŹDZIERNIK 2022

1 października widzowie CTiT obejrzeli wyprodukowany przez Teatr Tańca Zawirowania i Fundację Scena Współczesna (współorganizator: Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego) spektakl Ferenca Fehéra i Teatru Tańca Zawirowania „Freefall” nawiązujący do problemów współczesnego świata, braku bezpieczeństwa i ucieczki przed agresją. Celem uznanego węgierskiego choreografa nie było prezentowanie na scenie fikcji, lecz realnej, prawdziwej, autentycznej emocjonalnej historii.

Ferenc Fehér przez kilkanaście lat kariery choreograficznej stworzył 25 koprodukcji, z czego połowę poza granicami Węgier. Ze swoimi spektaklami odwiedził całą Europę i sporą część świata, ruszając w trasy w miejsca takie, jak m.in. Meksyk, Brazylia, Indie, Panama, Rosja, Korea Południowa, Japonia, USA, Izrael, Iran, Kanada, Singapur, Chiny, Egipt. Pokaz: 1.10.

Następnie, w ramach kolejnej prezentacji Polskiej Sieci Tańca, widzowie mogli obejrzeć „W moim początku jest mój kres” Lubelskiego Teatru Tańca. Pokaz odbył się w Centrum Sztuki Współczesnej – Zamku Ujazdowskim. Jubileuszowy spektakl stworzony został „na przekór kultowi młodości, wyidealizowanych ciał i wirtuozerskiej sprawności fizycznej”. Rozgrywał się w stanie zawieszenia pomiędzy nostalgią a nadzieją, i pytał o wspólny, ale też indywidualny stosunek do przeszłości i przyszłości. Praca powstała z okazji jubileuszu dwudziestolecia zespołu LTT i została oparta na „Czterech kwartetach” T. S. Eliota.

Reżyseria: Joanna Lewicka, wykonanie: Ryszard Kalinowski, Beata Mysiak, Anna Żak. Pokaz: 13.10.

Zainteresowaniem cieszyły się też dwa premierowe wystawienia nowej produkcji programu „StartUp – Scena dla Młodych”, czyli choreografii „Ta, która niesie”. „To spektakl o kobiecej percepcji, która pozwala na wielość, czule przyjmuje, zabiera i niesie, a kiedy trzeba trwa i czeka (...) To osobisty dialog kobiet wewnętrznych, które na wzór idealnego obrazu doskonalimy jako powinności z tymi objawiającymi się w postaci naszych pragnień”. Praca opowiada o różnych strategiach przetrwania: o wysiłku, przyjmowaniu ról, dźwiganiu, oporze, trwaniu, nieustępliwości.

Choreografia i wykonanie: Karolina Kroczak/Emilia Biskupik, Ilona Gumowska, produkcja: Centrum Teatru i Tańca w Warszawie. Pokazy: 15.10 i 16.10.

18 października wystawiono premierę spektaklu „Where Lost Things Go” w choreografii Aleksandry Krajewskiej, który był rodzajem emocjonalnego collage’u dotyczącego decyzyjności (spektakl został przeniesiony z wcześniejszego terminu 30.09). Wykonanie: Agata Pankowska, Patrycja Grzywińska, Dominika Stróżewska. Pokaz: 18.10.

A kilka dni później na scenie przy ul. Bruna 9 odbyła się kolejna edycja Warszawskiego Konkursu Choreograficznego. W konkursie wystartowało osiem zakwalifikowanych prac, a ich choreografie oceniło trzyosobowe jury w składzie: Karolina Garbacik, Maria Miotk, Marta Ziółek. Pokazy konkursowe: 22.10, gala laureatów: 23.10.

Lista zakwalifikowanych do konkursu prac:

* „Under” Tomasz Domański, Justyna Gul, Małgorzata Skibińska
* „Vigilance” Benedykt Król
* „ATSU” Magdalena Wójcik, Stefano Otoyo
* „Z ust” Sylwia Nosarzewska
* „Biedny Yorick” Stefano Silvino
* „Wnętrze czerwieni” Marcela Haładuda
* „Pętla” Małgorzata Nowak, Krzysztof Łuczak
* „Katharsis” Dorota Makosz

Wyniki Warszawskiego Konkursu Choreograficznego 2022:

1 miejsce – Sylwia Nosarzewska „Z ust”
2 miejsce – Stefano Silvino „Biedny Yorick”
3 miejsce – Marcela Haładuda „Wnętrze czerwieni”

Pozostałe nagrody: 

– nagroda publiczności: Magdalena Wójcik, Stefano Otoyo „ATSU”
– nagroda widza Tomasza Piotrowskiego: Stefano Silvino „Biedny Yorick”

Po koniec miesiąca na scenie CTiT odbyła się kolejna gościnna premiera organizowana przez B’cause Dance Comany, czyli pierwszy pokaz spektaklu „Nie_me słowa” B’cause Dance Company i popremierowa rozmowa z publicznością. Choreografia „Nie_me słowa” jest artystycznym collage’m opartym na najważniejszych listach w dziejach ludzkości (zebranych przez Shauna Ushera w książce „Listy niezapomniane”).

Choreografia: Bartek Woszczyński, wykonanie: Agata Dulęba, Mateusz Krzysiak, Vita Vaskiv oraz Robert Tondera. Pokaz: 29.10. 

Image

LISTOPAD 2022

Listopad w CTiT to dwie premiery wyprodukowane przez Centrum, jedna przygotowana przez grupę projektową Akademii Tańca Zawirowania, druga przez zwycięzców programu rezydencyjnego „StartUp – Scena dla Młodych”.

Wieczory sygnowane przez program „StartUp – Scena dla Młodych” to rodzaj instalacji performatywnej pt. „Inne”, opierającej się na naszej narodowej spuściźnie i tożsamości jako nośnikach nowych idei. „Tańce narodowe stają się dla nas symbolem tego co narzuca nam historia, Kościół i władza. Spektakl identyfikuje kulturę w kontekście historycznym, narodowym i osobistym. Pokazuje naszą spuściznę narodową/taneczną, taką, jaką chcemy teraz, taką która mówi naszym językiem. (…) Zmieniamy zasady tradycyjnej gry - poszerzamy pole bitewne tańca narodowego o współczesną problematykę. Ruch i taniec stają się maszyną do projektowania zmian w społeczeństwie. Wyciągając je z narodowego skansenu, w którym funkcjonują, szukamy tego co mogą nam dać teraz. Likwidujemy dystans między oglądającym a oglądanym” – pisali twórcy.

Reżyseria: Ł. Horbów, M. Kryński, choreografia: B. Wydrowska, wykonanie: P. Bednarczyk, M. Chęcielewska, A. Karpiuk, E. Krempiński, M. Kryński, D. Wasilewska. Premierowe pokazy: 25.11, 26.11.

W Akademii Tańca Zawirowania zorganizowano też warsztaty performatywne z Bożną Wydrowską, choreografką spektaklu „Inne”. Wychodząc z tradycji kultury ballroom Wydrowska zaprosiła uczestników do performatywnego eksperymentu na temat różnorodności własnej tożsamości. Odwołując się do praktyki takich kategorii jak Runway, Face oraz Face with Performance, zaproponowała spojrzenie na ciało jako ośrodek płynnych form znaczeń. Termin: 26.11.

W listopadzie (21.11–24.11) trwała także rezydencja artystyczna Magdaleny Wójcik i Stefano Otoyo z grupą projektową Akademii Tańca Zawirowania (premierę ich nowego spektaklu zaplanowano na 17.12). Później zespół Teatru Tańca Zawirowania wyjechał na swoją ostatnią w 2022 r. prezentację w ramach Polskiej Sieci Tańca – w Lublinie zaprezentowany został spektakl „Empty Bodies”. Pokaz: 27.11. Z kolei w Kielcach wystawiono „Przesycone mgłą”, co ma być zapowiedzią dalszej współpracy Teatru Tańca Zawirowania z Kieleckim Teatrem Tańca (28.11), a spektakl z programu rezydencyjnego „Ta, która niesie” zobaczyła publiczność w Bydgoszczy w ramach Festiwalu Poszerzenie Pola Dźwięku. Na zakończenie listopada (30.11) „Policzalni” – spektakl powstały we współpracy Teatru Tańca Zawirowania oraz Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu Rozbark został zaprezentowany w Teatrze Rozbark w Bytomiu, a następnie w grudniu wyjechał do Niemiec i Łodzi.

Image

GRUDZIEŃ 2022

„Policzalni” wspólny spektakl Teatru Tańca Zawirowania i Teatru Rozbark wystąpił w Munster (Niemcy) podczas Festival „Um Polen” (03.12), a kilka dni później w Łodzi w ramach programu „Przestrzenie Sztuki” na zaproszenie Materii (12.12). Spektakl „Policzalni” powstał w ramach programu produkcyjnego Centrum Teatru i Tańca w Warszawie. Produkcja została okrzyknięta jedną z najbardziej lubianych pozycji repertuarowych publiczności, a choreografka Anna Piotrowska została nagrodzona „Złotą Maską” (czyli nagrodą teatralną w województwie śląskim przyznawaną za szczególne osiągnięcia w zakresie sztuki teatralnej).

Choreografia: Anna Piotrowska, wykonanie: Joanna Brodniak, Kamil Bończyk, Alexey Torgunakov, Katarzyna Zioło, Ewa Noras, Stanisław Bulder.

Na początku grudnia w Centrum Teatru i Tańca w Warszawie gościło łódzką Materię, która zagrała na jego deskach taneczno-teatralne przedstawienie dla dzieci „Skarb Nienazwanej Góry”. Spektakl obejrzała między innymi zorganizowana grupa uczniów pierwszych klas Szkoły Podstawowej nr 80 im. M. Kownackiej, którzy aktywnie uczestniczyli w drugiej części pokazu, która miała formułę edukacyjną, a dotyczyła abstrakcji oraz improwizacji ruchowej.

Choreografia: Krzysztof Skolimowski, wykonanie: Kacper Klimczak, Justyna Olczak, Zuzanna Wojciechowska, Martyna Wójcik, Ulyana Zaruba oraz Juliusz Grzybowski (autor tekstu) i Mateusz Skolimowski (muzyka na żywo). Pokaz: 5.12.

A w połowie miesiąca w CTiT publiczność obejrzała premierę grupy projektowej Akademii Tańca Zawirowania w choreografii Ilony Gumowskiej pt. „The place that we don’t know”. Proces twórczy zachęcał tancerki, by podążały za własnymi fantazjami i pragnieniami. Był okazją do poznania nowych pomysłów kreacji czy zdobycia doświadczenia performatywnego.

Choreografia: Ilona Gumowska, wykonanie: Urszula Borys, Martyna Chęcielewska, Róża Czarnota, Pola Duc, Kinga Gintowt, Agnieszka Gwadera, Sofia Mokrytska, Leeloo Morgan, Emilia Nowak, Ewelina Piersa, Anna Przypolska, Kamila Rastawicka, Patrycja Smoleń, Karina Warnel-Żakowska, Izabela Weyher. Dwa pokazy: 16.12 (o godzinie 18.30 i 20.30).

Dzień później wystawiono kolejną premierę – „The Dreamus”. Tym razem Akademia Tańca Zawirowania współpracowała z duetem Coda Movement, czyli z Magdaleną Wójcik i Stefano Otoyo, którzy odbywali rezydencję artystyczną w CTiT. Do pracy nad „The Dreamus” opowiadającym o snach i marzeniach zaproszono 13 kobiet, z których część wystąpiła w projekcie filmowym, a siedem w spektaklu scenicznym. Dodatkową atrakcją wieczoru był kameralny wernisaż obrazów Anety Parciak.

Choreografia: Magdalena Wójcik i Stefano Otoyo, wykonanie: Agnieszka Gwadera, Adrianna Majchrzak, Aneta Parciak, Izabela Maniszewska-Weyher, Jaga Orzechowska, Kasia Gołąbek, Patrycja Smoleń, wideo: Julia Ruszczyńska. Pokaz: 17.12

Prezentację zakończył pokaz filmu, który powstał podczas rezydencji, a wieczór zakończył miniwernisaż plastyczny oraz pożegnalne „Christmas Party” z muzyką na żywo i poczęstunkiem.

Image

WARSZTATY TANECZNE: STYCZEŃ – GRUDZIEŃ 2022

Osobną gałęzią działalności Fundacji Scena Współczesna jest organizacja warsztatów tanecznych. Fundacja prowadzi własną szkołę tańca – Akademię Tańca Zawirowania działającą w lokalu przy ul. Wspólnej 61. W każdym tygodniu odbywa się tutaj od 10 do 13 lekcji tańca (każda trwa 1,5 godziny), zajęcia prowadzone są przez wszystkie miesiące w roku, także w okresie wakacyjnym.

Odbywające się w Akademii Tańca Zawirowania warsztaty to dwa rodzaje zajęć edukacyjnych. Pierwszą grupę stanowią warsztaty nieregularne (warsztaty jednorazowe) trwające od 1 do 7 dni, prowadzone są przez zaangażowanych specjalnie do tego celu choreografów lub nauczycieli tańca z kraju lub zagranicy. Drugą grupę stanowią warsztaty stałe (warsztaty długofalowe) trwające powyżej 7 dni i stanowiące trzon kształcenia długofalowego, czyli regularnej oferty edukacyjnej tworzącej program działania całej szkoły. Oferowany program jest zróżnicowany stylistycznie, Akademia Tańca uczy wielu technik z obszaru tańca współczesnego i zajmuje się rozmaitymi obszarami edukacji w tym zakresie.

Przykładowe warsztaty: taniec jazzowy, Natural Contemporary Flow, contemporary, taniec współczesny/flow, taniec współczesny/floorwork, choreo class, jazz/siła i stretching, balet, joga dla tancerzy.

Wybrani prowadzący warsztaty: Elwira Piorun, Patrycja Nosiadek, Stefano Silvino, Marek Zajączkowski, Iza Prokopek, Magdalena Wójcik, Marta Kosieradzka, Agnieszka Sikorska, Michał Adam Góral, Bartek Figurski.

Specjalną grupą warsztatów były zajęcia skierowane dla kobiet, np. Abun Dance - spotkania ruchowo-świadomościowe (Natalia Meksa), Warsztaty świadomej pielęgnacji ⁣z założycielkami Imperium Świadomych Kobiet (Agata Dadas i Alicją Wegner), Zajęcia jogi dynamicznej ⁣(Marta Kosieradzka). A także lekcje nietypowe, np. Warsztaty stania na rękach (Kamila Rybacka), Laboratorium ruchu (Anita Sawicka), Warsztaty tańca współczesnego z elementami sztuk walki i akrobatyki (Abhilash Ningappa), Taniec współczesny z elementami akrobacji (Ilona Gumowska).
W 2022 roku odbyły się również Warsztaty z tancerką Sasha Waltz & Guests (Agnieszka Jachym).

Akademia Tańca Zawirowania zorganizowała w 2022 roku 28 warsztatów jednorazowych (od 1 do 7 dni) oraz 15 warsztatów długofalowych (powyżej 7 dni), które odbywały się regularnie przez cały rok. Dodatkowo odbyło się także pięć warsztatów długofalowych grup projektowych (3 polskie oraz 2 ukraińskie) – nie są one jednak ujmowane w wyliczeniach statystycznych, bo zostały potraktowane jako próby w produkcji nowych spektakli.

Premiery grup projektowych Akademii Tańca Zawirowania:

„DemeNtiA” Piotr Jeznach
„The Dreamus” Magdalena Wójcik i Stefano Otoyo
„The place that we don't know” Ilona Gumowska
„Nowa rzeczywistość” Alona Omelina, Angelina Zabelina (Ukraina)
„Whole life in a suitcase” Alona Omelina, Angelina Zabelina (Ukraina)

Ogólnie Fundacja Scena Współczesna zorganizowała 620 godzin warsztatów tańca (dane szacunkowe przy założeniach, że każda lekcja trwa 1,5 godziny).

SPEKTAKLE TEATRALNE: STYCZEŃ – GRUDZIEŃ 2022

W ramach Centrum Teatru i Tańca w Warszawie przez cały rok prężnie działa także scena teatralna, na której repertuarowo swoje spektakle wystawia Teatr Scena Współczesna, można tutaj także zobaczyć gościnne przedstawienia innych niezależnych grup (spektakle Teatrzyku Gędźba, Teatru Szkoły Głównej Handlowej, Kabaretu Ro-PA, Teatru Inaczej, Ballyturk Crew, Młodzieżowego Teatru Panopticum), uczestniczyć w projektach edukacyjnych/warsztatach teatralnych (Akademia Sceny Współczesnej), społecznych, skierowanych do lokalnej społeczności czy przygotowywanych specjalnie dla nauczycieli szkół ponadpodstawowych i ostatnich klas szkół podstawowych (konferencja „Nie zrażamy do teatru – zarażamy teatrem”).

W stałym repertuarze Sceny Współczesnej znajdowały się komediowe przeboje teatralne: „Dzieła wszystkie Szekspira”, „Historia świata w skróconej wersji” oraz „Obserwuję Cię” (dawniej pod tytułem „I Ty zostaniesz Chińczykiem”). Zespół występuje na deskach CTiT przy ul. Bruna 9, daje spektakle wyjazdowe i gra dla szkół ponadpodstawowych.

Część teatralna Fundacji Scena Współczesna w 2022 roku objęła organizację 78 wieczorów teatralnych, 17 wieczorów teatralnych dla szkół i dodatkowo 3 spektakli wyjazdowych. Łącznie publiczność mogła w Warszawie uczestniczyć w 95 pokazach spektakli teatralnych (a licząc spektakle wyjazdowe w 98 pokazach).

SPEKTAKLE TANECZNE: STYCZEŃ – GRUDZIEŃ 2022

Fundacja Scena Współczesna w 2022 roku zaprosiła publiczność na 51 regularnych wieczorów tanecznych oraz 5 wieczorów specjalnych (Koncert studentów UMFC, wieczór grupy Oddaj Ciężar, Warszawski Konkus Choreograficzny – pokazy zakwalifikowanych prac, Warszawski Konkurs Choreograficzny – gala laureatów oraz jeden wieczór typu „double bill”). Łącznie to 56 wieczorów tanecznych.

W 2022 roku wystawiono 51 spektakli z wieczorów regularnych oraz 10 spektakli z Koncertu studentów UMCF, 5 spektakli z wieczoru grupy Oddaj Ciężar (fragmenty duetów nie są tu liczone, jako prace nie zamknięte w formie klasycznej etiudy), 8 spektakli konkursowych podczas wieczoru Warszawskiego Konkursu Choreograficznego i 4 spektakle podczas gali laureatów Warszawskiego Konkursu Choreograficznego oraz 2 spektakle z wieczoru „double bill” („Māyā” Charly Bouges i Jacob Neff oraz „Empty Bodies” Teatr Tańca Zawirowania). Łącznie daje to 80 spektakli tanecznych.

***

Nota wydawnicza

Wydawnictwo elektroniczne Centrum Teatru i Tańca w Warszawie, Warszawa 2022

Przygotowanie raportu:
Sandra Wilk na zlecenie Fundacji Scena Współczesna,

Zdjęcia: WILK