Sandra Wilk, Strona Tańca. Polemika do artykułu „Choreografia patrzenia, czyli o strategiach fotografa tańca” Marty Ankiersztejn, który ukazał się na łamach portalu TaniecPolska.pl (12.03.2021).
All Stories
Sandra Wilk, Strona Tańca. Podsumowanie projektu Brygada Tańca 2020 (organizacja: Centrum Teatru i Tańca w Warszawie we współpracy ze Stroną Tańca)
Podróżowanie po zamkniętym świecie Wszystkie wydarzenia artystyczne, które udało się zorganizować w 2020 roku przejdą do historii, bo na ich kształt i formę silnie wpłynęła pandemia koronawirusa SARS-CoV-2. Wśród nich jest także 16. Międzynarodowy Festiwal Tańca Zawirowania (3.10–12.12), który miał najtrudniejsze warunki i utrzymał przy nich naprawdę fantastyczny poziom artystyczny. Wiodący temat programu dotyczący podróży wybrzmiał w czasie lockdownu szczególnie mocno. Organizatorowi udało się pokazać aż dziewięć zagranicznych spektakli, w tym te z dalekiej Australii czy Nowej Zelandii, a widzowie zostali zaproszeni do poznawania rozmaitych kultur, koncepcji filozoficznych, fizycznych, społecznych czy nawet religijnych.
Efekty zainicjowanego przez Centrum Teatru i Tańca w Warszawie programu „StartUp – Scena dla Młodych” warte są uwagi nie tylko w bieżących podsumowaniach wydarzeń. Bowiem dwie premiery, które w ramach tej inicjatywy powstały są jednymi z ciekawszych koncepcyjnie spektakli, jakie mogliśmy obejrzeć na warszawskim rynku tańca w sezonie 2020.
To był niezwykle trudny rok dla kultury, bo w efekcie dynamiki rozwoju pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 w Polsce decyzją rządu zamknięto wszystkie placówki, w tym kina i teatry aż dwukrotnie, a każdy z tych lockdownów trwał kilka miesięcy. Zmniejszano liczbę widzów na salach teatralnych, wprowadzano reżim sanitarny, szukano nietypowych rozwiązań – np. w spektaklach granych na świeżym powietrzu, kto miał możliwości ten przenosił swoje wieczory teatralne do Internetu, wreszcie odwoływano część wydarzeń…
Warszawski Przegląd Tańca 2020, spektakle: „I am going to use this body to become you” Bożna Wydrowska; „Sztuczne ciało” Łukasz Wójcicki; „Krew i księżyc” Marta Ziółek; „The Dance of Earth&Human&Universe” Aleksandra Borys
O projekcie online „21 lekcji tańca na XXI wiek” odbywającym się w ramach 19. Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Tańca i Performansu Ciało/Umysł 2020 w dniach 29.06.2020 – 07.09.2020.
O projekcie online „21 lekcji tańca na XXI wiek” odbywającym się w ramach 19. Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Tańca i Performansu Ciało/Umysł 2020 w dniach 29.06.2020 – 07.09.2020.
O projekcie online „21 lekcji tańca na XXI wiek” odbywającym się w ramach 19. Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Tańca i Performansu Ciało/Umysł 2020 w dniach 29.06.2020 – 07.09.2020.
O pierwszej części (czerwiec–wrzesień 2020 r.) projektu „Przewodnik taniec” stworzonego przez Fundację Performa. Kuratorzy: Anna Królica i Adam Kamiński.
Analiza startu projektów online'owych E-scena, które uruchomiono w ramach 19. Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Tańca i Performansu Ciało/Umysł.
Pojawienie się w ubiegłym roku pierwszego w Warszawie festiwalu skupionego tylko i wyłącznie na butoh to dobry znak; dobry, bo oznacza, że stołeczny rynek wciąż nie jest jeszcze nasycony ofertą taneczną, wciąż ma „niezagospodarowanych” widzów i przestrzeń do poszukiwań nowych form ruchu, które mogą publiczność chwycić za serce. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Butoh – Butohpolis to impreza kameralna, ale może to i lepiej, bo butoh nie pasuje do wielkiej publiczności.
O teatralnych, tanecznych i baletowych premierach cyfrowych, które powstały w Polsce podczas lockdownu. O nowoczesnej technologii i jej wykorzystaniu.
O cyklu online'owych wywiadów pt. „O tańcu, sztuce i jak sobie z tym radzić” prowadzonych przez Bartka Woszczyńskiego z B'cause Dance Company.
Co przyniosła nam cyfrowa edycja warsztatu choreograficznego "Kreacje 12" Polskiego Baletu Narodowego. Emisja online odbywała się w dniach 5-19.06.2020.
O zgłoszonych pracach i zwycięzcach 2. edycji Konkursu choreograficznego "W SIECI", organizowanego w maju 2020 r. przez Centrum Teatru i Tańca w Warszawie.
Cykl prezentacji „Taneczne niedziele” - organizowany przez Centrum Teatru i Tańca w Warszawie - podczas pandemii zmienił się w wersję online. O tym, co przyniosły pierwsze pokazy z okresu 26 kwietnia – 10 maja.
Porównanie „Projektu Kwarantanna” (organizatorzy: Teatr Studio i Komuna Warszawa) z pilotażowym Konkursem choreograficznym „W SIECI” (organizator: Centrum Teatru i Tańca w Warszawie). Jakie koncepcje zaproponowali artyści?
O technikach w pilotażowym Konkursie choreograficznym „W SIECI” (edycja kwietniowa) organizowanym przez Centrum Teatru i Tańca w Warszawie.