Brygada Tańca 2020 – podsumowanie

Brygada Tańca 2020 – podsumowanie

Nowi autorzy – nowe recenzje


Imponujące wyniki osiągnął eksperymentalny projekt Brygada Tańca, zorganizowany przez Centrum Teatru i Tańca w Warszawie we współpracy ze Stroną Tańca. Przez dwa miesiące, w ramach pracy debiutanckiego zespołu recenzenckiego powstało aż 60 recenzji spektakli tanecznych, które zostały przeczytane ponad 7 tysięcy razy. Szacunki czytelnictwa są jednak o wiele większe.

Do Brygady Tańca zgłosiło się kilkanaście osób, przedział wiekowy recenzentów wahał się od 17 do ponad 50 lat, a piszący mieli zaskakująco różne doświadczenia edukacyjne i zawodowe – od ukończenia szkół muzycznych, przez scenografię, malarstwo, wiedzę o teatrze, animację kultury, aż po prawo, stosunki międzynarodowe i dziennikarstwo. Wszyscy otrzymali równe szanse i mogli sprawdzić się jako recenzenci teatru tańca. Efekt ich pracy został doceniony nie tylko przez samych twórców, którzy chętnie udostępniali powstałe teksty, ale też dziękowali za konkretne spojrzenia czy interpretacje ich choreografii.

Najbardziej cieszy jednak wymierny efekt popularyzacji tańca – to 5 tysięcy zliczonych czytań tekstów Brygady Tańca na Stronie Tańca i 2 tysiące czytań recenzji napisanych przez redaktor projektu, Sandrę Wilk, które powstawały równolegle z pracą całego zespołu. Do tych, już i tak wysokich wyników należy dodać odbiorców, którzy czytali recenzje za pośrednictwem mediów społecznościowych – te są trudno policzalne (w statystykach ujawniany jest jedynie wielotysięczny zasięg poszczególnych artykułów), ale jeśli statystycznie przyjąć choćby 20 czytań każdej z recenzji to do wyników czytelniczych należy dodać 1200 kolejnych odsłon. Łącznie daje to 8200 czytań, a przecież wybrane recenzje Brygady Tańca publikowane były równolegle także na stronie internetowej Centrum Teatru i Tańca w Warszawie oraz na fanpage’ach CTiT, Teatru Tańca Zawirowania czy konkretnych twórców. Łącznie należy szacować i są to ostrożne szacunki, że teksty Brygady Tańca zostały przeczytane od 7 do 10 tysięcy razy!

Zespół recenzencki oceniał kilka projektów – główna uwaga skupiona była na spektaklach pokazywanych w ramach 16. Międzynarodowego Festiwalu Tańca Zawirowania 2020, ale ocenie podlegały także prezentacje pokazywane w ramach 2. Wieczoru Małych Form, Warszawskiego Przeglądu Tańca oraz premier projektu rezydencji artystycznych Centrum Teatru i Tańca pt. „StartUp – Scena dla Młodych”.

Dodać przy tym należy, że pierwotne plany funkcjonowania Brygady Tańca pokrzyżowała pandemia koronawirusa SARS-CoV-2, bo na dzień przed pierwszym spektaklem, który miał recenzować nowy zespół wprowadzono w Polsce tzw. mały lockdown i ponownie zamknięto wszystkie teatry. Recenzenci musieli się więc zmierzyć z uczestnictwem w kulturze online – oceniali spektakle wyświetlane i montowane na żywo w streamingu z zamkniętych dla publiczności teatrach, zajmowali się recenzowaniem zarówno sztuk teatru tańca, jak i realizacji filmowych, musieli pracować w odosobnieniu, bez konfrontacji z kolegami i koleżankami uczestniczącymi w projekcie. Wymiana ich poglądów, spojrzeń czy interpretacji odbywała się dopiero na łamach mediów, już po publikacji gotowych tekstów. Zespół poczuł więc smak zdalnej pracy dziennikarskiej w praktyce, której intensywności wcześniej nikt nie przewidywał.

Powstało 60 recenzji, niektóre spektakle otrzymały ich po cztery czy sześć plus wzmianki w podsumowaniach (np. „Tańcząc Boską Komedię” Elwiry Piorun, „Gonewords” Paoli Ghidini, „Lagma” Dany Chmielewskiej, Alicji Czyczel, Marty Szypulskiej, Aleksandry Gryki czy „Łuczniczki” Agnieszki Kryst). Pierwszy raz artyści mogli zmierzyć się z sytuacją, w której po jednej prezentacji w krótkim czasie otrzymują aż tyle urozmaiconych ocen, w dodatku od recenzentów, którzy nie mieszkają w jednym mieście, a są rozsiani po całej Polsce. Brygada Tańca wytworzyła dla nich coś w rodzaju festiwalu recenzenckiego, czy może lepiej opiniotwórczej platformy, w której swoje teksty publikują nowi autorzy, wcześniej nieznani na rynku tańca.

Wyzwanie, jakie postawiono przed Brygadą Tańca – zostało zrealizowane. Stworzono zarys platformy, która mogłaby w przyszłości być w jeszcze ciekawszy sposób realizowana, np. poprzez rozszerzenie swoich ram także na reporterów, reportażystów, fotografów, realizatorów filmowych, dokumentalistów. Rynek tańca bardzo tego potrzebuje – pchnięcia do przodu pod kątem kształtowania opinii, recenzji, reportażu, dokumentu, artystycznych materiałów audiowizualnych czy wykorzystania nowych technologii.

Sandra Wilk, Strona Tańca

Projekt Brygada Tańca został zorganizowany przez Centrum Teatru i Tańca w Warszawie, a realizacja odbywała się we współpracy ze Stroną Tańca. Szefem i redaktorem 1. edycji Brygady Tańca, która funkcjonowała na warszawskim rynku tanecznym w okresie od listopada do grudnia 2020 była Sandra Wilk.

Wszystkie recenzje Brygady Tańca można znaleźć pod adresem: http://stronatanca.pl/brygada-tanca