Podstawowe dane:
Tytuł: Łuczniczki
Twórca: Agnieszka Kryst, Katarzyna Sikora
Choreografia: Agnieszka Kryst
Reżyseria/dramaturgia: Anka Herbut
Wykonanie: Agnieszka Kryst, Katarzyna Sikora
Produkcja: W ramach rezydencji artystycznych galerii miejskiej BWA w Bydgoszczy
Premiera: 02.02.2018
Czas trwania: ok. 40 minut
Opis spektaklu:
"Łuczniczki" to performance ruchowy inspirowany dwiema bydgoskimi rzeźbami, które stanowią dziś podwójny symbol miasta: klasycznym pomnikiem "Łuczniczki" Ferdinanda Lepcke z 1908 roku znajdującym się przed Teatrem Polskim w Bydgoszczy oraz rzeźbą Marcina Jagodzińskiego-Jagenmeera odsłoniętą w 2013 roku przed Operą Nova.
Do obydwu rzeźb artystom pozowały modelki, których tożsamość nie jest dziś właściwie znana. To właśnie skomplikowana relacja artysty i jego muzy, polityczność kanonów estetycznych oraz rzeźbiarski potencjał ciała stały się dla choreografki Agnieszki Kryst impulsem do potraktowania ruchu jako narzędzia emancypacji.
W "Łuczniczkach" finalny kształt rzeźb poddany zostaje dekonstrukcji, a produkcja napięcia w ciele staje się metodą wytwarzania i burzenia formy ruchowej. Kryst i Sikora oddają Łuczniczkom swoje ciała, twarze i głosy. Wdzierają się pod powierzchnię symbolu, uruchamiają go i nadają mu siłę sprawczą. Eksplorując tematykę kobiecego doświadczenia w sztuce i fizyczność emocji, projektują tożsamość rozczłonkowaną, poddaną ciągłej transformacji i ucieleśnioną.
Łuczniczki. Muza jako katalizator twórczości.
Łuczniczki. Statyczny obraz rzeźbiarski jako obiekt kontemplacji.
Łuczniczki. Napięcie jako środek aktywizacji ciała.
Łuczniczki. Drżenie ciała jako strategia emancypacyjna.
Performance jest kontynuacją praktyki choreograficznej, prowadzonej przez Agnieszkę Kryst od 2015 roku, w której tworząc indywidualne partytury i pracując nad kompozycją ciała w czasie rzeczywistym, artystka eksploruje emocje i dekonstruuje ich wizualne realizacje.
Uwagi:
-
Pełne dane spektaklu:
Tytuł: Łuczniczki
Twórca: Agnieszka Kryst, Katarzyna Sikora
Choreografia: Agnieszka Kryst
Reżyseria/dramaturgia: Anka Herbut
Wykonanie: Agnieszka Kryst, Katarzyna Sikora
Muzyka: Kamil Tuszyński
Bębny: Arman Galstyan
Produkcja: Spektakl powstał w ramach rezydencji artystycznych galerii miejskiej BWA w Bydgoszczy (kuratorka rezydencji: Danka Milewska)
Spektakl był wydarzeniem towarzyszącym wystawy "Komponowanie przestrzeni. Rzeźby awangardy". Program wydarzeń towarzyszących realizowany był we współpracy z Instytutem Pileckiego w ramach projektu "Ćwiczenie nowoczesności".
Premiera: 02.02.2018
Czas trewania: ok. 40 minut
Opracowano na podstawie materiałów promocyjnych/materiałów organizatora.
Tytuł: Łuczniczki
Twórca: Agnieszka Kryst, Katarzyna Sikora
Choreografia: Agnieszka Kryst
Reżyseria/dramaturgia: Anka Herbut
Wykonanie: Agnieszka Kryst, Katarzyna Sikora
Produkcja: W ramach rezydencji artystycznych galerii miejskiej BWA w Bydgoszczy
Premiera: 02.02.2018
Czas trwania: ok. 40 minut
Opis spektaklu:
"Łuczniczki" to performance ruchowy inspirowany dwiema bydgoskimi rzeźbami, które stanowią dziś podwójny symbol miasta: klasycznym pomnikiem "Łuczniczki" Ferdinanda Lepcke z 1908 roku znajdującym się przed Teatrem Polskim w Bydgoszczy oraz rzeźbą Marcina Jagodzińskiego-Jagenmeera odsłoniętą w 2013 roku przed Operą Nova.
Do obydwu rzeźb artystom pozowały modelki, których tożsamość nie jest dziś właściwie znana. To właśnie skomplikowana relacja artysty i jego muzy, polityczność kanonów estetycznych oraz rzeźbiarski potencjał ciała stały się dla choreografki Agnieszki Kryst impulsem do potraktowania ruchu jako narzędzia emancypacji.
W "Łuczniczkach" finalny kształt rzeźb poddany zostaje dekonstrukcji, a produkcja napięcia w ciele staje się metodą wytwarzania i burzenia formy ruchowej. Kryst i Sikora oddają Łuczniczkom swoje ciała, twarze i głosy. Wdzierają się pod powierzchnię symbolu, uruchamiają go i nadają mu siłę sprawczą. Eksplorując tematykę kobiecego doświadczenia w sztuce i fizyczność emocji, projektują tożsamość rozczłonkowaną, poddaną ciągłej transformacji i ucieleśnioną.
Łuczniczki. Muza jako katalizator twórczości.
Łuczniczki. Statyczny obraz rzeźbiarski jako obiekt kontemplacji.
Łuczniczki. Napięcie jako środek aktywizacji ciała.
Łuczniczki. Drżenie ciała jako strategia emancypacyjna.
Performance jest kontynuacją praktyki choreograficznej, prowadzonej przez Agnieszkę Kryst od 2015 roku, w której tworząc indywidualne partytury i pracując nad kompozycją ciała w czasie rzeczywistym, artystka eksploruje emocje i dekonstruuje ich wizualne realizacje.
Uwagi:
-
Pełne dane spektaklu:
Tytuł: Łuczniczki
Twórca: Agnieszka Kryst, Katarzyna Sikora
Choreografia: Agnieszka Kryst
Reżyseria/dramaturgia: Anka Herbut
Wykonanie: Agnieszka Kryst, Katarzyna Sikora
Muzyka: Kamil Tuszyński
Bębny: Arman Galstyan
Produkcja: Spektakl powstał w ramach rezydencji artystycznych galerii miejskiej BWA w Bydgoszczy (kuratorka rezydencji: Danka Milewska)
Spektakl był wydarzeniem towarzyszącym wystawy "Komponowanie przestrzeni. Rzeźby awangardy". Program wydarzeń towarzyszących realizowany był we współpracy z Instytutem Pileckiego w ramach projektu "Ćwiczenie nowoczesności".
Premiera: 02.02.2018
Czas trewania: ok. 40 minut
Opracowano na podstawie materiałów promocyjnych/materiałów organizatora.
Dowiedz się więcej
07.11.2020
Recenzja "Gdzie jest nasza tożsamość?"
Lukasowi Karvelisowi z Litwy oraz Agnieszce Kryst i Katarzynie Sikorze – trójce artystów zaproszonych na start listopadowej części 16. Międzynarodowego Festiwalu Tańca Zawirowania 2020 nie było dane wystąpić na scenie przed publicznością, bo w dniu ich pokazów rozporządzeniem rządu wprowadzono w Polsce tzw. mały lockdown. Wielka szkoda, bo akurat te zakontraktowane spektakle – „Blank Spots” oraz „Łuczniczki” – dotykają problematyki odkrywania własnych tożsamości, co wręcz wymaga bezpośredniego kontaktu z widzem, wzbudzenia w nim określonych stanów emocjonalnych i skłonienia do przemyśleń. Epidemia koronawirusa SARS-CoV-2 jednak intensywnie postępuje, więc w zamian wizyty w teatrze otrzymaliśmy internetową transmisję na żywo.
Czytaj całą recenzję: Gdzie jest nasza tożsamość?
Czytaj całą recenzję: Gdzie jest nasza tożsamość?