Podstawowe dane:
Tytuł: Panta Rhei
Twórca: Agata Grabowska, Katarzyna Szugajew
Choreografia: Agata Grabowska, Katarzyna Szugajew
Reżyseria/dramaturgia: -
Wykonanie: Agata Grabowska, Katarzyna Szugajew
Produkcja: Centrum Teatru i Tańca w Warszawie
Premiera: 25.09.2021
Czas trwania: ok. 60 minut
Opis spektaklu:
W świecie, w którym nieustannie jest nam przypisywana płeć, złożoność możliwych queerowych tożsamości zderza się z podziałem na kobiety i mężczyzn. Zwracamy się do siebie nawzajem pobieżnie i bardzo szybko oceniając wygląd oraz ekspresję drugiej osoby. Jak nie wrzucać siebie ani innych w binarny system płciowy? Kiedy zaczynamy być niejednoznaczne i niejednoznaczni? Jak świadomie możemy lawirować pomiędzy płciami i uwalniać ich potencjały? Jakiej wrażliwości potrzeba żeby dostrzegać bycie pomiędzy? I jak jednocześnie nie wpaść w pułapkę iluzji, że całkowita androginiczność jest naszym wspólnym celem?
„Nie wierzę w to, że nieustannie poruszamy się w kierunku bezpłciowego społeczeństwa, ani nawet w to, że jest to pożądana utopia. Natomiast wierzę, że istotnym krokiem w stronę równości płciowej, który został rażąco przeoczony, jest kultywacja męskiej kobiecości" – Jack Halberstam, „Female Masculinity”
Osią performansu Agaty Grabowskiej jest płeć i jej reprezentacje. „Panta Rhei” to próba zmierzenia się z zagadnieniem, które jest wszechobecne. Artystka eksploruje kodowanie kobiecości i męskości w ruchu oraz tworzy choreografię niejednoznaczności płciowej i nieustannej zmiany w relacji ze współ–performerką. Osobiste doświadczenia wykonawczyń przeplatają się z kulturowymi kodami płci.
Projekt powstał w ramach programu produkcyjnego "Transfuzje" realizowanego przez Centrum Teatru i Tańca w Warszawie, który w założeniu ma łączyć tancerzy i choreografów z artystami, pracującymi w innych dziedzinach.
Uwagi:
-
Pełne dane spektaklu:
„Panta Rhei”
Agata Grabowska, Katarzyna Szugajew
Koncepcja: Agata Grabowska
Choreografia: Agata Grabowska, Katarzyna Szugajew
Wykonanie: Agata Grabowska, Katarzyna Szugajew
Zdjęcia: Julia Krivich
Muzyka: Zoi Michailova
Produkcja: Centrum Teatru i Tańca w Warszawie, projekt powstał w ramach programu produkcyjnego „Transfuzje”
Premiera: 25.09.2021
Czas trwania: ok. 60 minut
Opracowano na podstawie materiałów promocyjnych/materiałów organizatora.
Tytuł: Panta Rhei
Twórca: Agata Grabowska, Katarzyna Szugajew
Choreografia: Agata Grabowska, Katarzyna Szugajew
Reżyseria/dramaturgia: -
Wykonanie: Agata Grabowska, Katarzyna Szugajew
Produkcja: Centrum Teatru i Tańca w Warszawie
Premiera: 25.09.2021
Czas trwania: ok. 60 minut
Opis spektaklu:
W świecie, w którym nieustannie jest nam przypisywana płeć, złożoność możliwych queerowych tożsamości zderza się z podziałem na kobiety i mężczyzn. Zwracamy się do siebie nawzajem pobieżnie i bardzo szybko oceniając wygląd oraz ekspresję drugiej osoby. Jak nie wrzucać siebie ani innych w binarny system płciowy? Kiedy zaczynamy być niejednoznaczne i niejednoznaczni? Jak świadomie możemy lawirować pomiędzy płciami i uwalniać ich potencjały? Jakiej wrażliwości potrzeba żeby dostrzegać bycie pomiędzy? I jak jednocześnie nie wpaść w pułapkę iluzji, że całkowita androginiczność jest naszym wspólnym celem?
„Nie wierzę w to, że nieustannie poruszamy się w kierunku bezpłciowego społeczeństwa, ani nawet w to, że jest to pożądana utopia. Natomiast wierzę, że istotnym krokiem w stronę równości płciowej, który został rażąco przeoczony, jest kultywacja męskiej kobiecości" – Jack Halberstam, „Female Masculinity”
Osią performansu Agaty Grabowskiej jest płeć i jej reprezentacje. „Panta Rhei” to próba zmierzenia się z zagadnieniem, które jest wszechobecne. Artystka eksploruje kodowanie kobiecości i męskości w ruchu oraz tworzy choreografię niejednoznaczności płciowej i nieustannej zmiany w relacji ze współ–performerką. Osobiste doświadczenia wykonawczyń przeplatają się z kulturowymi kodami płci.
Projekt powstał w ramach programu produkcyjnego "Transfuzje" realizowanego przez Centrum Teatru i Tańca w Warszawie, który w założeniu ma łączyć tancerzy i choreografów z artystami, pracującymi w innych dziedzinach.
Uwagi:
-
Pełne dane spektaklu:
„Panta Rhei”
Agata Grabowska, Katarzyna Szugajew
Koncepcja: Agata Grabowska
Choreografia: Agata Grabowska, Katarzyna Szugajew
Wykonanie: Agata Grabowska, Katarzyna Szugajew
Zdjęcia: Julia Krivich
Muzyka: Zoi Michailova
Produkcja: Centrum Teatru i Tańca w Warszawie, projekt powstał w ramach programu produkcyjnego „Transfuzje”
Premiera: 25.09.2021
Czas trwania: ok. 60 minut
Opracowano na podstawie materiałów promocyjnych/materiałów organizatora.
Dowiedz się więcej
26.09.2021
Recenzja "Queer w drodze"
Zacznijmy od tego, że aktorzy w teatrze uczą się kwestii na pamięć, muzycy na koncertach nie śpiewają piosenek z kartki, poeci nie pokazują próbnych wierszy, malarze szkiców ołówkiem, a kompozytorzy nieskończonej partytury, w jakiej pobrzmiewają jeszcze fałszywe tony. Te oczywistości muszą przyjąć i zaakceptować wszyscy młodzi twórcy, którzy chcieliby zostać zauważonymi i przebić się na rynku artystycznym.
Podstawą sztuki jest jej sceniczna autentyczność i musi być to autentyczność bezdyskusyjna, tak więc bez prób i treningu obejść się nie może. To właśnie jej zabrakło w spektaklu „Panta Rhei”, wyprodukowanego w ramach projektu „Migracje” w Centrum Teatru i Tańca w Warszawie (premierę publiczność obejrzała w dniach 25-26 września 2021 r.), gdzie bohaterki – lesbijki czytały swój manifest (nomen omen bardzo dobry) i wykonywały swoje protest-songi szukając słów na kartkach.
Czytaj cała recenzję: Queer w drodze
Podstawą sztuki jest jej sceniczna autentyczność i musi być to autentyczność bezdyskusyjna, tak więc bez prób i treningu obejść się nie może. To właśnie jej zabrakło w spektaklu „Panta Rhei”, wyprodukowanego w ramach projektu „Migracje” w Centrum Teatru i Tańca w Warszawie (premierę publiczność obejrzała w dniach 25-26 września 2021 r.), gdzie bohaterki – lesbijki czytały swój manifest (nomen omen bardzo dobry) i wykonywały swoje protest-songi szukając słów na kartkach.
Czytaj cała recenzję: Queer w drodze
26.09.2021
Recenzja "Co płynie z kartki?"
Centrum Teatru i Tańca w Warszawie poszerza swoją ofertę dla widzów o projekty, które trudno zakwalifikować do konkretnej dyscypliny – niemożliwe do zaszufladkowania, niezdefiniowane, łączące różne dziedziny wyrazu artystycznego, integrujące twórców z różnych dziedzin – tancerzy i specjalistów: od choreografów po muzyków czy scenografów. Celna nazwa tego projektu: „Transfuzje” zachęca do zapoznania się z czymś świeżym i niejednoznacznym.
Czytaj całą recenzję: Co płynie z kartki?
Czytaj całą recenzję: Co płynie z kartki?
26.09.2021