Partytury codzienności

Image
Podstawowe dane:

Tytuł: Partytury codzienności
Twórca: Ilona Trybuła
Choreografia: Ilona Trybuła
Reżyseria/dramaturgia: -
Wykonanie (taniec): Aleksandra Bożek-Muszyńska, Agata Jędrzejczak, Paweł Grala, Oscar Mafa
Wykonanie (muzyka): Michał Górczyński, Adam Świtała
Produkcja: -
Premiera: 23.07.2021
Czas trwania: 60 minut

Opis spektaklu:

„Partytury codzienności”, to trzeci spektakl w cyklu „ Partytury uważności”, poprzednie to: „Piękno jak powietrze” i „Wszystko co jest, wydarza się teraz”

A oto tylko niektóre synonimy słowa codzienność:

„[…]rutyna, banalność, powszedniość, jednostajność, typowość, pospolitość, bezbarwność. A także „rzeczy i sprawy codzienne, zwykłe; też cecha takich rzeczy i spraw.” (Słownik Języka Polskiego PWN)

Ale idąc dalej robi się ciekawiej.

„Termin „codzienność” w naukach społecznych ma wiele znaczeń. N. Elias (1978) wyróżnia ich osiem: 1) codzienność jako antynomia święta; 2) codzienność jako rutyna; 3) codzienność jako styl życia mas; 4) codzienność jako dzień pracy (w szczególności robotnika); 5) codzienność jako wydarzenia małej wagi, nieistotne, codzienne, potoczne; 6) codzienność jako życie prywatne; 7) codzienność jako obszar naturalnych, spontanicznych, „prawdziwych” przeżyć; 8) codzienność (świadomość potoczna) jako symbol myślenia naiwnego, ideol., fałszywego.

W. Bergmann (1981) […] podkreśla fakt pominięcia przez Eliasa znaczeń związanych z fenomenologicznymi analizami problemu codzienności. Uzupełnia klasyfikację Eliasa o dodatkowe 4 znaczenia: 1) codzienność jako obszar działania i doświadczeń, fundament innych sfer życia człowieka; 2) codzienność jako świat dostępny dla każdego, w którym wszyscy mają zbliżone kompetencje działania i zasoby; 3) codzienność jako obszar, którego charakter jest każdorazowo zależny od określonej jednostki lub grupy społ.; 4) codzienność jako jedna z dziedzin rzeczywistości. Zestawienie to pokazuje jak różnorodną problematyką zajmują się badacze codzienności”.

I jeszcze dalej i jeszcze ciekawiej.

„Codzienność jest ujmowana jako świat w nastawieniu naturalnym (kategoria teoret. stworzona przez fenomenologa M. Schelera opisująca stan świadomości w świecie codziennych praktyk). [….] Codzienność jest ujmowana w sensie fenomenologicznym jako świat przeżywany i traktowana jako fundament wszystkich form aktywności celowych, włącznie z nauką” (Encyklopedia PWN, opracowanie: Sławomir Mandes)

A także, codzienność to w każdej sekundzie moje” tu i teraz”.
Jest to czas, który nie wraca , więc warto go przeżyć (a nie stracić np. czekając).
Czy naprawdę codzienność jest aż tak nieatrakcyjna?
Bardzo ją lubię i doceniam, ale bywa tez prawdziwie nieznośna i żmudna.
Z niej i w niej dzieją się rzeczy niezwykłe, „strzelają fajerwerki na pustyni”.

Uwagi:

-

Pełne dane spektaklu:

„Partytury codzienności”
Ilona Trybuła
Koncepcja i choreografia: Ilona Trybuła
Taniec i choreografia (na żywo): Aleksandra Bożek-Muszyńska, Agata Jędrzejczak, Paweł Grala, Oscar Mafa
Muzyka (na żywo): Michał Górczyński, Adam Świtała
Premiera: 23.07.2021
Czas trwania: 60 minut

materiał opracowano na podstawie tekstu promocyjnego/tekstu organizatora

Dowiedz się więcej

23.07.2021

Recenzja: "Pomiędzy falami pandemii"

Wystawione premierowo w Centrum Teatru i Tańca w Warszawie w ramach 17. Międzynarodowego Festiwalu Tańca Zawirowania (24.07.2021) „Partytury codzienności” to trzeci spektakl z improwizowanego tryptyku w choreografii Ilony Trybuły, po „Piękno jak powietrze” i „Wszystko co jest, wydarza się teraz”.

Czytaj całą recenzję: Pomiędzy falami pandemii

23.07.2021

Recenzja: "Codzienność jest kluczem wszystkiego"

23 lipca 2021 roku mieliśmy okazję uczestniczyć w niezwykłym spektaklu, jakim okazały się „Partytury codzienności” Ilony Trybuły (koncepcja i choreografia) w wykonaniu tancerzy  Aleksandry Bożek-Muszyńskiej, Agaty Jędrzejczak, Pawła Grali i Oscara Mafy z towarzyszeniem kompozytora i muzyka Michała Górczyńskiego. Przedstawienie było częścią tworzonego od 2020 roku przez Ilonę Trybułę wraz z tą samą grupą wykonawców cyklu improwizacji pt. „Partytury uważności”.

Czytaj całą recenzję: Codzienność jest kluczem wszystkiego

23.07.2021

23.07.2021

Recenzja: "Rozsmakować się w codzienności"

Drugi weekend 17. Międzynarodowego Festiwalu Tańca Zawirowania rozpoczął się spektaklem Ilony Trybuły „Partytury codzienności”, który stanowi ostatnią z trzech części improwizowanego cyklu „Partytury uważności”. Każda z nich jest niejako niezależna, dlatego bez obciążeń można było wybrać się 23 lipca 2021 r. do Centrum Teatru i Tańca, by zobaczyć tancerzy na scenie.

Na scenie od początku artystom i publiczności towarzyszył Michał Górczyński, który tworzył muzykę na żywo i był w ciągłej interakcji z Aleksandrą Bożek-Muszyńską, Agatą Jędrzejczak, Pawłem Gralą i Oscarem Mafą.

Czytaj całą recenzję: Rozsmakować się w codzienności